Ørnen Om Ørnen Billedgalleri Persongalleri Holdet bag Backstage Download Kommentarer
 
 









 

Ørnens visuelle koncept

Som instruktør af Ørnens første to afsnit var Niels Arden Oplev ansvarlig for at fastlægge seriens visuelle koncept. Derfor kaldes han for seriens konceptuerende instruktør.

”At lave en series visuelle koncept handler om at skabe nogle rammer for, hvordan seriens look skal være på skærmen. Der skal træffes nogle valg med hensyn til fotografering, farve-holdning, lyssætning, lyd og musik som støtter essensen af historien og skaber den rette følelse eller stemning hos seeren”.

Sådan beskriver Niels sin opgave med at skabe et visuelt koncept. Den opgave har han tidligere varetaget på ’Rejseholdet’ og på TV2s ’Forsvar’.

Udviklingen af et visuelt koncept sker i et tæt i samarbejde med fotograf, scenograf, komponist samt seriens producent og hovedforfatter. Den konceptuerende instruktør bliver koblet på serien allerede i den tidligste fase, hvor forfatteren begynder at skrive det første manuskript.

”Opgaven som konceptuerende instruktør handler primært om at starte serien op med alt, hvad det indebærer. I starten er man med på sidelinjen som sparringspartner for forfatter og producent, mens man går og overvejer, hvordan serien skal se ud. Dernæst følger så casting-processen, hvor jeg forsøger at sætte ansigter på de roller, forfatterne har skabt. Castingen er en meget højt prioriteret opgave for mig, fordi det er så afgørende for serien at få sammensat det rigtige hold af skuespillere, der kan bære serien igennem”, forklarer Niels Arden Oplev.

I samarbejde med scenograf og fotograf gik Niels Arden Oplev i gang med at udtænke, hvilken billedstil serien skulle have, og hvordan seriens dekorationer skulle se ud. I sådan en fase er det vigtigt at gå efter det højest mulige kunstneriske ambitionsniveau, der kan lade sig gøre i forhold til produktionens logistik og budget.

Niels Arden Oplev omtaler resultatet af sit arbejde på Ørnen som ’et vertikalt koncept’. Den formulering udsprang af seriens titel og temaer og kan nu aflæses i fotograferingen og i dekorationen.

”Der er mange vertikale rejser i seriens univers. En ørn svæver rundt og våger oppe under himlen. På samme måde hæver vi os op over det lokale via satellitten for at se samfundet udefra. Vi fik også mulighed for at bygge en dekoration i tre etager, hvor der er vertikale rejser mellem etagerne. Derinde fotograferer vi oppe fra og ned eller omvendt, og det giver mulighed for at variere billedsproget med skæve vinkler. Derudover har vi lagt vægt på at giver serien dynamik ved at bruge en bevægelig kamera-type, steadicam, der giver billedet en lidt svævende karakter”.

”Idéen med at lade handlingen foregå på Holmen var at forstærke indtrykket af Holmen som en paramilitær zone, der oser af officiel magt. Her bor flåden og altså også 'stormtropperne' og Politiets særlig afdeling for grænseoverskridende, organiseret kriminalitet. De har til huse i den gamle mastekran, der beskytter dem bag tykke mure. Den gamle bygning er moderniseret med stål og glas, men har stadig bevaret arven fra det gamle og maritime. Det er blevet en dekoration fuld af bjælker og trapper på kryds og tvær, som på mange måder afspejler Hallgrims sind og det den kaotiske verden, politifolkene undersøger”, fortæller Niels Arden Oplev.

Hallgrims forbindelse til Island var også udgangspunktet, da farveholdningen i serien skulle fastlægges. Serien er domineret af varme farver fra den islandske natur - jord, træ, sand, kit, mos og hav.

Scenerne fra Island, der ses under Hallgrims flash-backs til barndommen, er et koncept i sig selv. Billederne er optaget med et svævende kamera og holdt i stærke farver og en lidt kornet kvalitet, for at give dem en mere drømmeagtig karakter.