Ørnens visuelle koncept
Som instruktør af Ørnens første
to afsnit var Niels Arden Oplev ansvarlig for at fastlægge
seriens visuelle koncept. Derfor kaldes han for seriens
konceptuerende instruktør.
”At lave en series visuelle koncept handler
om at skabe nogle rammer for, hvordan seriens look
skal være på skærmen. Der skal træffes
nogle valg med hensyn til fotografering, farve-holdning,
lyssætning, lyd og musik som støtter
essensen af historien og skaber den rette følelse
eller stemning hos seeren”.
Sådan beskriver Niels sin opgave med at skabe
et visuelt koncept. Den opgave har han tidligere varetaget
på ’Rejseholdet’ og på TV2s
’Forsvar’.
Udviklingen af et visuelt koncept sker i et tæt
i samarbejde med fotograf, scenograf, komponist samt
seriens producent og hovedforfatter. Den konceptuerende
instruktør bliver koblet på serien allerede
i den tidligste fase, hvor forfatteren begynder at
skrive det første manuskript.
”Opgaven som konceptuerende instruktør
handler primært om at starte serien op med alt,
hvad det indebærer. I starten er man med på
sidelinjen som sparringspartner for forfatter og producent,
mens man går og overvejer, hvordan serien skal
se ud. Dernæst følger så casting-processen,
hvor jeg forsøger at sætte ansigter på
de roller, forfatterne har skabt. Castingen er en
meget højt prioriteret opgave for mig, fordi
det er så afgørende for serien at få
sammensat det rigtige hold af skuespillere, der kan
bære serien igennem”, forklarer Niels
Arden Oplev.
I samarbejde med scenograf og fotograf gik Niels
Arden Oplev i gang med at udtænke, hvilken billedstil
serien skulle have, og hvordan seriens dekorationer
skulle se ud. I sådan en fase er det vigtigt
at gå efter det højest mulige kunstneriske
ambitionsniveau, der kan lade sig gøre i forhold
til produktionens logistik og budget.
Niels Arden Oplev omtaler resultatet af sit arbejde
på Ørnen som ’et vertikalt koncept’.
Den formulering udsprang af seriens titel og temaer
og kan nu aflæses i fotograferingen og i dekorationen.
”Der er mange vertikale rejser i seriens univers.
En ørn svæver rundt og våger oppe
under himlen. På samme måde hæver
vi os op over det lokale via satellitten for at se
samfundet udefra. Vi fik også mulighed for at
bygge en dekoration i tre etager, hvor der er vertikale
rejser mellem etagerne. Derinde fotograferer vi oppe
fra og ned eller omvendt, og det giver mulighed for
at variere billedsproget med skæve vinkler.
Derudover har vi lagt vægt på at giver
serien dynamik ved at bruge en bevægelig kamera-type,
steadicam, der giver billedet en lidt svævende
karakter”.
”Idéen med at lade handlingen foregå
på Holmen var at forstærke indtrykket
af Holmen som en paramilitær zone, der oser
af officiel magt. Her bor flåden og altså
også 'stormtropperne' og Politiets særlig
afdeling for grænseoverskridende, organiseret
kriminalitet. De har til huse i den gamle mastekran,
der beskytter dem bag tykke mure. Den gamle bygning
er moderniseret med stål og glas, men har stadig
bevaret arven fra det gamle og maritime. Det er blevet
en dekoration fuld af bjælker og trapper på
kryds og tvær, som på mange måder
afspejler Hallgrims sind og det den kaotiske verden,
politifolkene undersøger”, fortæller
Niels Arden Oplev.
Hallgrims forbindelse til Island var også udgangspunktet,
da farveholdningen i serien skulle fastlægges.
Serien er domineret af varme farver fra den islandske
natur - jord, træ, sand, kit, mos og hav.
Scenerne fra Island, der ses under Hallgrims flash-backs
til barndommen, er et koncept i sig selv. Billederne
er optaget med et svævende kamera og holdt i
stærke farver og en lidt kornet kvalitet, for
at give dem en mere drømmeagtig karakter.
|