Der kan gå år - og måske endda årtier - før selvkørende biler er normale på gader og veje. Alligevel kom Uber og Google, der begge har massive interesser i området, i går i infight, da det kom frem, at begge selskaber arbejder på produkter, der skal konkurrere direkte, selv om Google er blandt Ubers største investorer.
I dag rapporterer flere medier, at internetgiganten Google er på vej med en app-baseret samkørselstjeneste, der kommer til at ligge i direkte konkurrence med Ubers tilsvarende tjeneste. Eneste forskel er, at Googles tjeneste sandsynligvis er skabt til selskabets kommende selvkørende biler, der altså kan køre rundt med folk helt uden taxachauffør.
Samtidig har Uber annonceret en offensiv inden for selvkørende biler, der ellers er Googles prestigeprojekt.
Prototype klar sidste år
Google har gennem efterhånden en håndfuld år investeret betydeligt i udviklingen af biler, der via en radar på taget, et væld af sensorer, en avanceret computer, GPS og masser af andet teknologi, selv kan køre rundt og finde vej i trafikken. De selvkørende biler kan endda vise sig at blive mere sikre end med et menneske bag rattet - fordi forstyrrelser som skrigende børn, dårligt udsyn ud af duggede ruder eller SMS-skrivende bilister med kløe i speederfoden vil være en saga blot.
Sidste år præsenterede Google en prototype på en bil, der var beregnet til at køre helt selv - uden rat og speeder. Bilen kan ikke køre så hurtigt, og vil være oplagt til taxakørsel i byen, omend Google ikke selv har luftet denne mulighed.
Nu forlyder det så hos nyhedsbureauet Bloomberg, at ansatte hos Google allerede er langt med at udvikle en tilsvarende tjeneste, der nu er kommet så langt, at ansatte hos Google tester den internt.
Har investeret i Uber
Google er en af de store investorer i Uber-tjenesten, og selskabet er sågar repræsenteret via David Drummond i Ubers bestyrelse, der, ifølge Bloomberg, overvejer at give Drummond sparket, så han ikke kan kigge Uber over skulderen.
Knap var nyheden om Googles interesse i en Uber-konkurrent kommet ud at rende, før The Wall Street Journal kunne slå rygterne ned. Avisen citerer unavngivne kilder hos Google, der hævder, at appen kun er til internt brug, og at historien er blæst ud af proportioner.
Til gengæld kunne Uber, der altså fortsat har Google-penge i ryggen, mandag annoncere et samarbejde med Carnegie Mellon University om et udviklingscenter i Pittsburg, der skal sætte turbo på udviklingen af selvkørende biler, udenom Google.
Ikke lige med det første
Ifølge mediet Re/Code, der bringer et interview med Ubers Jeff Holden om sagen, regner Uber dog ikke med, at vi kommer til at se selvkørende Uber-taxaer de næste mange, mange år, hvorfor selskabet beroliger de nuværende Uber-chauffører om, at taxatjenesten i en rum tid fremover vil kræve mennesker bag rattet.
Uber ansætter ikke selv taxachauffører, men formidler kontakten mellem en kunde, der har brugt for et lift, og en privat bilejer, der har registreret sig hos Uber som chauffør med sin egen bil. Uber-appen står også for betalingen, der sker via et selskab i Holland.
Ubers internationale ekspansion har foreløbig givet masser af ballade, netop fordi chaufførerne ikke har taxakørekort eller de nødvendige tilladelser, og fordi konstruktionen med betalinger via Holland sætter Uber i stand til at undvige lokale skatter.
Kan fjerne mange biler fra vejene
Med selvkørende biler kan Uber helt fjerne behovet for en taxachauffør, hvorfor problemet med det fraværende taxakørekort også forsvinder.
Dr.dk/viden har tidligere beskrevet, at den svenske netværksleverandør Ericsson forventer, at selvkørende biler potentielt vil kunne fjerne helt op mod ni ud af ti biler i byerne, fordi bilerne udnyttes mere effektivt.