Californien giver tilladelse til test af ægte førerløse biler

I første omgang er det dog kun to specifikke steder, der må køres robotkørsel.

Denne ægte føresløse bus, får nu lov til at blive testet i Californien. Billedet er fra Paris i sidste weekend, hvor et lignende forsøg finder sted - dog på en gågade, ved floden Seinen (Foto: © Eric Feferberg, Scanpix)

Tager man til Mountain View i Californien - Googles hjemby - er det på ingen måde et særsyn at møde en selvkørende bil.

Men selvom bilerne kan køre sig selv, skal der stadigvæk til alle tider være en fører bag rattet klar til at gribe ind, hvis der sker noget uforudset.

Men det ændrer sig så småt nu.

Den californiske guvernør, Jerry Brown, har i går underskrevet et lovforslag, der nu gør det muligt at påbegynde test med biler, der hverken har fysisk rat, speeder eller bremse - med andre ord fuldstændig førerløse biler.

I første omgang et pilotprojekt

Tilladelsen bliver dog i første omgang kun givet til et pilotprojekt, som skal finde sted på to navngivne og afgrænsede områder:

Det ene er GoMentum Station, som allerede fungerer som en lukket testfacilitet for automatiseret trafik.

Det andet - og måske mere interessante forsøg - skal foregå i ‘Bishop Ranch business park’ i byen San Ramon, hvor 12-personers shuttle-busser fra firmaet EasyMile skal transportere arbejdere rundt på området, der også inkluderer offentlige veje.

Selvsamme bustype er blandt andet allerede blevet testet i Helsinki i Finland og fra i sidste uge på en gågade ved floden Seinen i Paris.

Første statslige retningslinjer kom for en uge siden

Tilladelsen til test af ægte førerløse biler i Californien lander blot en uge efter, at de amerikansk trafikmyndigheder offentligjorde de første retningslinjer for, hvordan udrulningen af førerløse biler skal foregå.

Det er helt bevidst, man i USA har valgt at starte med retningslinjer i stedet for lovgivning, fordi teknologien udvikler sig så hurtigt.

Samtidig ønsker man at få mere input fra borgere og interesseorganisationer, og høste flere erfaringer, før man begynder at lovgive på området på overstatsligt niveau.