- Automatiserede køretøjer har potentialet til at redde tusindvis af menneskeliv, og kan lede til det største tigerspring i trafiksikkerhed vores land nogensinde har oplevet.
Udtalelsen stammer fra den amerikanske transportminister Anthony Foxx og blev givet i forbindelse med offentliggørelsen af det første udkast til USAs første officielle politik indenfor selvkørende- og førerløse biler.
Selvom der stadig er utrolig mange uafklarede spørgsmål om den stadig vordende teknologi, så er det tydeligt at tiøren for alvor er droppet på allerhøjeste politiker-niveau.
- Udviklingen af avancerede automatiske sikkerhedsteknologier indenfor biler, herunder fuldt førerløse biler, kan vise sig at være den største revolution indenfor personlig transport siden bilen blev populær for næsten et århundrede siden, lyder det i forordet til rapporten.
35.000 døde på de amerikanske veje sidste år
I 2015 døde over 35.000 i USA i bilulykker, og det er særligt et øget sikkerhedsaspekt ved selvkørende biler, myndighederne har fået øje på.
- Mens menneskelige chauffører kan gentage de samme fejl som millioner før dem, kan en højt automatiseret bil drage fordel af data og erfaringerne fra tusindvis af andre køretøjer på vejene.
De amerikanske myndigheder nævner også flere andre potentielle fordele ved, at biler kan køre sig selv.
I rapporten nævnes blandt andet, hvordan biler uden fører kan gøre livet bedre for en række mennesker, der fx på grund af alder eller handicap ellers har vanskeligt ved at komme omkring i landet, der mange steder kun er fremkommeligt med bil.
Samtidig ser man muligheder for at forbedre infrastrukturen markant “uden brug af et eneste ladfuld beton”, og både et mindre energiforbrug og renere luft nævnes også.
Fordi udviklingen går så utrolig hurtigt, har myndighederne i første omgang valgt at lave en vejledning istedet for en egentlig lovgivning, så man ikke står i vejen for udviklingen.
Man anerkender samtidig, at tingene går så stærkt, at man kommer til at skulle ændre vejledningen igen inden man laver egentlig lovgivning på området.
Producenterne skal følge et regelsæt på 15 punkter
For producenterne betyder det, at der nu er lavet en liste på 15 punkter, som de skal følge.
Her nævnes det blandt andet, at data skal registreres og kunne deles, at privatlivet skal respekteres og at en chauffør i tide skal oplyses om at det er nødvendigt at overtage styringen, hvis bilen ikke selv har styr på sagerne.
Naturligvis er der også retningslinjer for sikkerhed både vedrørende selve bilen og for cybersikkerhed, ligesom producenterne også skal forholde sig til etiske udfordringer ved teknologien.
Ønsker et fælles regelsæt for alle stater
I rapporten henstiller man også til de enkelte stater i USA om ikke at lave særregler på området, men i stedet følge et fælles, overstatsligt regelsæt.
Vejledningen - som kan læses i sin fulde ordlyd her - træder i kraft med det samme, men er også sendt i høring, hvor alle har mulighed for at komme med indsigelser.
Transportministeriet skriver, at de, på baggrund af indsigelser fra offentligheden og erfaringerne fra de første forsøg, løbende vil opdatere vejledningen.