Hvordan scorer du en fysiker? Du laver selvfølgelig et sejt, sjovt forsøg og tilfører en passende scorereplik.
Sidste fysiktime inden sommerferien var fyldt med højt humør og skøre forsøg i gymnasielærer Janni Ohrts 1.g-klasse på Aarhus Katedralskole. De legede med flødeboller i vakuumkammer, hvor flødebollerne pustede sig op voldsomt op og krakelerede. Og de puttede ting i microbølgeovnen, som normalt er bandlyst.
- Jeg tror ikke nogen kom i mål med scoreforsøgene, men vi grinede vældig meget. Samtidig ligger der megen fysik og en naturvidenskabelig forklaring bag forsøgene. Naturvidenskab handler også om at lave bomber og alt muligt, der kan springe i luften, forklarer Janni Ohrt.
Gymnasiet var med i rumfartskonkurrencen
Janni Ohrt underviser i fysik på A-niveau. Hun mener, at man får flere elever til at blive interesserede i naturvidenskab, når man giver dem en oplevelse af, at det er sjovt.
I marts foreslog hun sine elever at deltage i den konkurrence, som DR Videnskab har lavet sammen med Den Europæiske Rumfartsorganisation, ESA, om et rumforsøg til Danmarks astronaut, Andreas Mogensen, der skal op på Den Internationale Rumstation, ISS.
Eleverne greb udfordringen. Og legen gik så godt for tre af dem heriblandt Thor Vestergaard Christiansen, at der kom tre videoforslag ud af det. Det sidste forslag havde han selv udtænkt, og det har vundet konkurrencen.
Konkurrencer kan gøre naturvidenskab sjovere
- I klasser med naturvidenskab synes eleverne, at det er sjovt at konkurrere på viden. Så vi laver en del konkurrencer i undervisningen, hvor jeg fx lader eleverne konkurrere mod mig eller hinanden. Så skal de lave en masse forsøg og finde ud af, hvilken metode de skal bruge, så vi leger det lidt ind, fortæller Janni Ohrt.
Derfor var det naturligt for hende at bruge rumfartskonkurrencen i undervisningen.
Det er vigtigt at få skabt en positiv stemning om, at det er sjovt. Og vi skal gøre det af lyst, i stedet for at det bliver noget med at skynde sig igennem pensum, fordi det hele skal gå hurtigt. Vi skal lade lysten drive interessen, siger Janni Ohrt.
Andreas' rumrejse skal øge interessen
ESA har en erklæret målsætning om at alle europæiske astronauters rummissioner skal bruges til at øge børn og unges interesse for naturvidenskab.
Få bliver astronauter, men astronauterne er ingenting uden hjælp fra videnskabsfolk og ingeniører.
Derfor har der været en række arrangementer og konkurrencer for børn og unge i forbindelse med Andreas Mogensens mission for at få danskerne til at se, at rumfart også kan være en levevej.
Passion inspirerer
Janni Ohrt er glad for, at man på den måde italesætter, at det er positivt at være nørd, ligesom DR’s Store Nørd og Lille Nørd-programmer gør.
- Jeg er selv passioneret omkring fysik. Det er sjovt, og der sker en masse fede ting, og man kan gøre det sjovt og bringe det videre til eleverne, så de bliver inspirerede. Det, tror jeg, er med til, at vi måske får skabt en astronaut eller en lille dims til en større ting, der kan sendes ud i Rummet, siger Janni Ohrt.
Aarhus Katedralskole er så heldig, at skolen ligger i en universitetsby, så eleverne kan opleve mange foredrag og forsøg. Og efter sommerferien starter gymnasiet et samarbejde med Ingeniørhøjskolen Aarhus Universitet - Navitas, så eleverne også får en fornemmelse af mulighederne som ingeniør.
Temaundervisning om rumfart
På Solvangskolen i Farum har fem elever fra en nu 8. klasse - fra Sarah Kjærsgaard, Amalie Melchiorsen, Nikolaj Petersen, Adrian Guillen, Rasmus Fischer - også vundet DR og ESA’s rumfartskonkurrence.
Her benyttede man ligesom en række andre gymnasier og grundskoler konkurrencen til at lave temaundervisning. DR’s undervisningssite DR Skole havde i anledningen af konkurrencen lavet en lærervejledning til brug for grundskoler.
Farum-eleverne havde i forvejen lært om Rummet i fysikundervisningen, og i ugens løb samarbejdede eleverne om at udvikle kreative ideer til rumforsøg. Og de var på Tycho Brahe Planetarium i København for at se rumfartsfilm og høre foredrag.
Mere fokus på naturvidenskab
Bente Starup stod som lærer i matematik og geografi i spidsen for temaugen, hvor eleverne lavede rumforsøg.
- Eleverne gav udtryk for, at det var ret spændende, fordi det er en anden verden, end den vi hele tiden taler om. De skulle tænke i andre baner, fordi forsøgene skulle udføres ude i Rummet i vægtløs tilstand, siger hun.
Selv om der nok var forskel på, hvor meget eleverne fik ud af rumfartsugen, var den så succesfuld, at skolen nok vil bruge naturvidenskabelig temaundervisning mere fremover.
- Der kommer en afgangsprøve med fagene geografi, biologi, fysik og kemi. Og der er det oplagt at tage nogle uger og arbejde på denne her måde mere videnskabeligt, siger Bente Starup.
Vinderne af rumeksperiments-konkurrencen, Thor Vestergaard Christiansen fra Aarhus Katedralskole og de fem elever fra Solvangskolen i Farum, var med på DR1 lørdag aften, da Andreas Mogensen ringede hjem til Jorden i et såkaldt inflight call.