Piger begynder helt ned i seks års-alderen at tro, at mænd generelt er klogere end kvinder. Og derfor undgår pigerne aktiviteter, der kræver, at de er kloge.
Det konkluderer ny forskning fra New York University, University of Illinois og Princeton Universitet, som er offentliggjort i tidsskriftet Science.
Selv om pigernes forestilling er forkert, så viser det, hvor tidligt kønsstereotyper tager fat. Og det kan få livsvarige konsekvenser, hvis pigerne vælger uddannelse med dét i baghovedet, mener forskerne ifølge en pressemeddelelse.
Børn skulle udpege den klogeste
Forskerne har taget udgangspunkt i, at samfundet ofte associerer genialitet mere med mænd end kvinder. Og at det ifølge forskerne kan skubbe kvinder væk fra job, der kræver høj intelligens.
Nu har forskerne undersøgt, hvor tidligt børn bliver påvirket af den kønsstereotype opfattelse. Forskerne har testet børn i alderen fra fem til syv år i en række undersøgelser.
I ét eksperiment hørte børnene først en historie om en person, der var meget klog. Børnene skulle bagefter gætte, hvem historiens hovedperson var, og de kunne vælge mellem to kvinder og to mænd.
Børnene fik også vist en række billeder med både en kvinde og en mand på. De skulle udpege den mest intelligente person på hvert foto.
Mens både drenge og piger på fem år så positivt på deres egen køn, var piger i alderen seks og syv år signifikant mindre tilbøjelig til at forbinde intelligens med deres eget køn. Og det stort set uanset børnenes socioøkonomiske og etniske baggrunde.
Interessen for 'klogt' eller 'udfordrende' spil
Forskerne kiggede dernæst på, om den kønsstereotype forestilling også påvirkede børns interesser. To nye grupper drenge og piger blev valgt ud i alderen seks og syv år.
De fik præsenteret to spil med en forklaring om, at det ene spil var for ’virkelig kloge børn’ og det andet spil for børn, der ’elsker udfordringer’. Indholdet og reglerne for de to spil var dog meget ens. Børnene fik derefter spørgsmål, der skulle vise deres interesse.
Pigerne var betydeligt mindre interesserede end drengene i spillet for kloge børn, mens der ikke var forskel på piger og drenges interesse for det udfordrende spil.
De yngste børn var ligeglade
Forskerne sammenlignede også interessen for spillene på børn på fem og seks år.
Der var ingen signifikante forskelle i interesser mellem 5-årige drenge og piger, hvilket forskerne forbinder med, at børn i den alder endnu ikke er påvirket af forestillinger om, hvorvidt der er forskel på intelligens kønnene imellem.
Mens pigerne på seks år igen var mindre interesserede i ’kloge-spillet’, end de jævnaldrende drenge var.
Hjerteknusende tidlig kønsstereotyp tanke
- Tidligere forskning har vist, at voksne kvinder var mindre tilbøjelige til at sige ja til at stige i graderne i job, der krævede høj intelligens, siger Sarah-Jane Leslie, professor i filosofi på Princeton University i USA.
- De nye resultater viser, at disse stereotyper begynder at påvirke pigernes valg allerede i en hjerneknusende ung alder, siger hun.
Forskerne understreger dog, at der er behov for mere forskning på området for at se, hvor udbredt den kønsstereotype forestilling er hos piger.