I det nye DR3 program 'Gamerne - Danmarks nye sportsstjerner' kan du følge nogle af Danmarks førende e-sportsudøvere.
De er målrettede, hårdtarbejdende og seriøse omkring deres computerspil.
Og det er de ikke alene om. Ifølge Carsten Jessen, professor emeritus ved Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier ved Aarhus Universitet er der gode grunde til at lade sine børn spille computerspil:
1. Computerspillene er sociale
- Online spil er vildt sociale. Og børnene vil det sociale i spillene: Ofte taler de endda over Skype mens de spiller, fortæller Carsten Jessen.
Han mener, at børn i dag uden for institution og skole i høj grad kan være overladt til sig selv. Og der kan spillene være en måde, de får deres sociale kompetencer udviklet på.
2. Man lærer at kæmpe for tingene
- Man lærer, når man spiller, at det kan betale sig at øve sig. At hvis man bare bliver ved, så kan det lykkes!, siger Carsten Jessen.
På den måde kan computerspillene skabe fightere, der bliver ved til de mestrer en ny udfordring.
3. Man bliver omstillingsparat
- Et nyt computerspil er et nyt system, man skal sætte sig ind i. Det skal man så gøre ved at afprøve og udforske, og det ved gamerne alt om, fortæller Carsten Jessen.
Han peger på, at netop det, og mange af de andre kompetencer, som computerspil giver, er lige præcis de kompetencer, som nutidens og fremtidens arbejdsmarked spørger efter:
- Der er konstant nye systemer, nye netværk, nye regler - og det lærer man at navigere i.
4. Hjælp er noget man selv finder
I forbindelse med at blive omstillingsparat kræver spillene også, at man selv kan finde den rigtige hjælp. Børnene må ofte kaste sig ud i at finde den rigtige viden hos andre gamere online:
- Man får et bredt netværk, som man kan søge hjælp hos i stedet for passivt at vente på, at hjælpen kommer til en, fortæller Carsten Jessen.
Gaming skal ikke fylde det hele
Til trods for de mange positive kompetencer, som e-sport kan være med til at udvikle hos børn, understreger Carsten Jessen dog, at det er vigtigt, at man som forældre sætter grænser:
- På samme måde som TV må det jo ikke gå ind og erstatte den fysiske verden helt, forklarer han og henviser til, at man sidder stille, når man spiller. Og børn skal ikke sidde stille hele tiden.
Derfor anbefaler han også, at man i familien aftaler grænser for, hvor mange timer børnene må spille om dagen.
Det er dog i hans optik svært at sætte et præcist tal. Det afhænger af mange faktorer, fx barnets alder og hvilke aktiviteter, det ellers er involveret i, i løbet af sin hverdag.