Festivalsæsonen er skudt i gang, og næste weekend indtager op mod 130.000 mennesker dyreskuepladsen i Roskilde. Det sætter et kraftigt aftryk på miljøet. Og derfor har enhver festival med respekt for sig selv efterhånden også en bæredygtig profil.
Men bæredygtighed er ikke nødvendigvis dét, der står øverst på gæsternes dagsorden. Professor i bæredygtigt forbrug ved Aarhus Universitet, John Thøgersen, forklarer hvorfor.
- Bæredygtighedsaspektet vil for de allerfleste drukne i, at hovedfokus er at have det sjovt og være sammen med venner. Og ligesom forskning viser, at når folk holder ferie, vil de også gerne holde ferie fra miljøansvaret, så kan man også forvente, at det gælder festivalgæster, siger han.
John Thøgersen mener derfor, det er vigtigt, at arrangørerne sørger for, at det er let for gæsterne at tage hensyn til miljøet.
- Arrangørerne bør især fokusere på at gøre de bæredygtige valg så lette og attraktive som mulige. De kan fx sørge for, at der er gode muligheder for at komme af med affald, så det ikke bliver smidt rundt omkring, de kan arbejde med pant på glas og med at servere økologisk mad, som generelt sætter et mindre miljømæssigt fodaftryk.
28.100 kilo luftmadrasser
I år har festivalerne i både Roskilde og Skanderborg sat ekstra kræfter ind på at få gæsterne til at tage deres ting med hjem. Hvert år, når musikken er klinget af, ligger der nemlig store mængder af efterladte telte, campingstole og luftmadrasser på festivalpladserne.
Sidste år blev der blandt andet samlet 28.100 kilo luftmadrasser ind i Roskilde. Og det er skidt. For madrasserne indeholder PVC og må derfor ikke brændes af. Også ved Smukfest i Skanderborg kender arrangørerne til problemet med luftmadrasser.
- På campingpladsen Skovlunden vil vi i år have nogle guider, der holder publikum mere i hånden og opfordrer dem til at tage deres telt og luftmadras med hjem i stedet for at smide gode ting ud, fortæller Jakob Thorup, der er leder af Grøn Stue, som er en tænketank med fokus på bæredygtighed ved Smukfest.
Miljøfokus kan smitte af
Når festivalgæsterne forsøger at få gæsterne til at være mere miljøbevidste, så kan det også have en effekt på længere sigt, vurderer John Thøgersen.
- Man skal ikke tro, at gæsterne går fuldstændig grønvaskede hjem. Men det kan være en ekstra feel-good-faktor. Forskning viser, at når vi parrer noget, som egentlig er neutralt, med noget godt, så kan den gode følelse smitte af på det neutrale. Så når vi oplever, at musikken er god, og øllet er godt på en bæredygtig festival, så overfører vi måske også ubevidst den gode følelse til bæredygtighed som begreb.