Halvtomme privatfly flyver 'ultrakorte' ture i Danmark: 'Virkelighedsfjernt' lyder kritikken

Lego-familiens privatfly har fløjet ruten mellem Billund og Odense 57 gange fra 2020 og 2023.

Sammenlignet med ruten i bil, udleder turen fra Billund til Odense i en Falcon 8X 82 gange mere CO2 per passager. Grafik: Lise Grønvald Nielsen

Danske privatfly flyver ikke kun til Mallorca, London og Florida. De flyver også kortere ture fra eksempelvis Billund til Aarhus eller Billund til Sønderborg.

Ture på rundt regnet 100 kilometer.

Blandt de korte ture kan der også være tale om flyvetræning for piloter eller ambulanceflyvninger. Men en rute på under 100 kilometer går dog igen i det datasæt om privatfly, DR har analyseret. Nemlig ruten mellem Billund og Odense.

80 gange mellem 2020 og 2023 har privatfly taget turen, viser data, som DR-dokumentaren 'De Superriges Privatfly' har kortlagt fra 14 konkrete privatfly ejet af nogle af landets rigeste.

Og det er en relativ klimatung rejse i forhold til, hvis en bil tog samme tur.

Faktisk udleder turen i privatfly 82 gange mere CO2, end hvis rejsen blev taget på fire hjul. Det viser tal beregnet på Aarhus Universitet for DR.

Korte flyveture har nemlig et højere CO2-aftryk per fløjet kilometer end de lange, siger Morten Winther, der står bag CO2-beregningerne og er seniorrådgiver på Institut for Miljøvidenskab på Aarhus Universitet.

- Fly bruger langt det meste brændstof, når de starter, så hvis du har et flyvemønster med mange korte ture og med mellemlandinger, så får du en meget højt CO2-udledning per fløjet kilometer, siger han.

De korte flyvninger møder skarp kritik:

- Det er grotesk. Og de her eksempler på ultrakorte afstande, synes jeg ærligt talt, er noget svineri, siger Sune Scheller, som er kampagnechef i Greenpeace.

Verdens udledninger af drivhusgasser som CO2 har allerede fået den globale temperatur til at stige. Det kan mærkes i Danmark, hvor vi får mere regn, mens Europa også denne sommer har oplevet udbredt tørke og oversvømmelser samt intense skovbrande.

- Almindelige mennesker kæmper med vand i kælderen. Nogle steder står det værre til end i Danmark, hvor skove brænder, og hele samfund skyller væk i regnmængder, siger Sune Scheller.

- Og så er der den her gruppe af virksomheder, som flyver på sådan nogle korte afstande, som egentlig bare er en sviptur i en elbil. Det er virkelighedsfjernt.

'Det er ligesom med en taxa'

Turen mellem Odense Lufthavn og Billund Lufthavn tager en time og tyve minutter i bil, men knap et kvarter i fly.

Privatfly ejet af familien bag Lego har ifølge DR's kortlægning taget turen 57 gange mellem 2020 og 2023.

Et af de privatfly, som DR kan se har fløjet på ruten, er et Falcon 8X-privatfly, og sådan et ejer Lego-familien.

Flytypen har plads til 14 passagerer, men i data fra Aarhus Universitet, kan vi se, at flytypen Falcon 8X mest flyver tomt mellem Billund og Odense. På ruten er der i gennemsnit 0,3 passagerer ombord i 2023 - altså under én passager foruden piloten.

De superriges privatfly

Og det er normalt, at privatfly flyver tomme, forklarer Lasse Birch, der har 12 års erfaring som pilot og sælger af ture med privatfly, dog ikke for Lego.

- Det er ligesom med en taxa. Når du tager en taxa, så kører den jo tom hjem til dig. Det er urealistisk, at han lige skulle have nogle med, da du lige ville have den, siger Lasse Birch.

DR har gennemgået 23 rejser på distancen, som Lego-familiens fly har foretaget. På alle ture flyver privatflyet først fra Billund til Odense for så få timer senere at flyve videre ud i verden. På hjemturen er sidste stop igen Odense, før flyet tager tilbage til Billund.

Hvis nu flyet holder i Billund, men man selv befinder sig på Fyn, vil det så være passageren, der flytter sig efter flyet eller flyet, der flytter sig efter passageren?

- Det er altid lige, hvordan man vil have det. Man kan godt flyve fra Billund til Odense. Det, ved jeg, tager 12 minutter i en maskine som den her. Og hvis dem, der bor i Odense, gerne vil flyve fra Odense, så gør vi det, siger Lasse Birch.

Også en professor i transport, der har set på, hvordan privatfly bevæger sig, peger på, at privatfly har slags en taxafunktion.

- Ser man nærmere på flymønstrene, kan du ikke tænke andet, end at de bruger privatflyene, som almindelige mennesker ville bruge en taxa eller en bus, siger Stefan Gössling, som forsker i bæredygtig turisme og transport ved Linnaeus University i Sverige.

Dog med en anden klimabelastning.

- Det er en meget stor påvirkning på klimaet forårsaget af enkelte individer. Når et fly bliver fløjet frem og tilbage bare for at samle folk op, bliver udledningerne åbenlyst enorme, siger han.

Thomas Kirk Kristiansen er Lego-arving og formand for bestyrelsen i virksomheden bag Lego, Kirkbi. (Foto: © Linda Kastrup, Scanpix Denmark)

Lego-familien har ikke ønsket at stille op til et interview med DR, men Kirkbi, der er virksomheden bag ved Lego, skriver i en mail til DR.

- Kirkbis fly anvendes som udgangspunkt ikke til rene indenrigsflyvninger. Der kan dog være undtagelser, blandt andet i forbindelse med eksterne charterflyvninger. Af hensyn til personsikkerhed kommenterer vi ikke på konkrete rejser.

DR spurgt, hvorfor Lego-ejede fly flyver mellem Billund og Odense, men det har Kirkbi ikke svaret på.

Til gengæld oplyser Kirkbi, at de "arbejder fokuseret med at nedbringe klimaaftrykket" for deres flyaktiviteter, og at de arbejder for at bruge mere bæredygtigt flybrændstof.