Slut med at sælge nye benzin- og dieselbiler i 2035 - men tyskerne har sikret sig en kattelem

EU kæmper for at sige farvel til benzin- og dieselbiler, men Tyskland har kæmpet for en særlig aftale om såkaldte e-fuels.

(Foto: © Bernd Weibrod)

Fra 2035 vil det ikke længere være tilladt at sælge nye benzin- og dieselbiler i Danmark og de andre EU-lande.

Det står klart, efter at medlemslandenes energiministre i dag har sagt endeligt god for en ny lov, der skal give dødsstødet til person- og varebiler, som udleder CO2.

Det var egentlig meningen, at de skulle vinke helt farvel til forbrændingsmotoren om bare 13 år. Men Tysklands regering valgte i ellevte time at spænde ben for aftalen, som ellers var forhandlet helt på plads med Europa-Parlamentet.

Tyskerne, som har en stor bilindustri, krævede nemlig en undtagelse for de biler, der kører på kulstofneutrale elektrobrændstoffer - også kaldet e-fuels. Og efter et højspændt og noget opsigtsvækkende politisk tovtrækkeri blev de enige om en undtagelse for de biler, som udelukkende bruger e-fuels.

Det var dog ikke kun Tyskland, som har været kritisk over for loven.

Polen stemte ifølge nyhedsbureauet Reuters imod loven, da de blandt andet frygter, at den vil få priserne på biler til at stige voldomst, mens Italien, Bulgarien og Rumænien undlod at stemme.

Den italienske regering havde gerne set, at biler, der kører på biobrændstoffer, skulle undtages fra det nye krav.

Tysklands kovending mødte kritik

Det er bestemt ikke normalt, at tyskerne på den måde stiller sig på tværs for EU-lovgivning, som er blevet forhandlet på plads.

Og den opsigtsvækkende kovending er da også blevet mødt med hovedrysten fra en række af de andre medlemslande, heriblandt bilproducerende lande som Frankrig og Spanien, som gerne ser, at forbrændingsmotorerne helt forsvinder.

Tysklands energi- og klimaminister, Robert Habeck, erkender da også, at det ikke har været en proces, han er stolt af.

- Det var ikke et mesterværk af tysk diplomati, siger Harbeck i et interview med Deadline.

Harbeck er også er vicekansler og en del af formandsskabet i regeringspartiet De Grønne.

Han forsvarer dog at biler, der kan køre på syntetiske, kulstofneutrale elektrobrændstoffer - altså e-fuels - og siger, der er få biler, der kommer til at bruge dem.

Også den tyske transportminister, Volker Wissing, har været på banen for at støtte Tysklands position. Det er nemlig hans parti, FDP, der har presset på for den omstridte undtagelse.

- Et forbud mod forbrændingsmotorer, når de kan køre på en klimaneutral måde, synes at være en forkert tilgang for os, sagde han tidligere på måneden.

Kritikere påpeger, at e-brændstof endnu ikke er udviklet, og at det vil blive en knap ressource, som vil kræve en stor mængde energi at producere. Men De Konservatives europaparlamentariker, Pernille Weiss, er glad for, at man nu ikke helt afskriver det syntetiske brændstof på forhånd.

- Jeg er fortaler for teknologineutralitet, og jeg vil gerne have, at der er flere veje til CO2-reduktion for privatbilisme. Det får vi nu med e-fuels. Så må vi se, om det er så lovende, som nogen spår. Men er det det, så er det jo et dejligt alternativ til, at vi ikke bliver afhængige af råstoffer, batterier og bilproduktion fra Kina, siger hun.

Pernille Weiss tilføjer dog, at hele sagen er et "ærgerligt eksempel på politisk håndværk, der ikke er gjort ordentligt".

Hun frygter, at andre medlemslande vil lade sig inspirere af tyskerne og begynde at spænde ben for klimalove, som blot mangler den endelige blåstempling.

- Det vil være rigtig, rigtig skidt, siger K-politikeren.