Nordkorea afholder handelsmesse i skyggen af internationale sanktioner

Kun en enkelt europæisk virksomhed deltager i messen, der er blevet en attraktion for nordkoreanere på udkig efter en god handel.

I denne uge er Nordkorea vært for en international handelsmesse - og det til trods for, at verdenssamfundet netop har skærpet sanktionerne endnu mere på grund af landets omstridte atomprogram.

De nordkoreanske arrangører siger, at 81 udenlandske selskaber deltager i handelsmessen i hovedstaden Pyongyang, og at lande som Kina, Rusland, Vietnam, Singapore og Italien deltager.

Chefen for handelsmessen, Kim Il Hyok, langer ud efter de vestlige lande, for at udsætte landet for skrappe sanktioner.

- I lyset af de barbariske og grusomme sanktioner og den isolation, som de amerikanske imperialister og andre fjendtlige kræfter, har udsat Nordkorea for, har den internationale handelsmesse fået en succesfuld start, siger han til nyhedsbureauet AP.

Nordkoreanske sælgere, nordkoreanske købere

Sanktionerne har da heller ikke været helt uden effekt.

Normalt udgør kinesiske virksomheder langt størstedelen af de udenlandske virksomheder, der gæster den nordkoreanske messe.

Men et hurtigt kig rundt i den store hal, hvor handelsmessen foregår, viser, at langt færre virksomheder end normalt kommer fra Kina - som aftager 80 procent af Nordkoreas eksport.

Kina har accepteret FN´s begrænsede olieembargo mod Nordkorea og et forbud mod at importere tekstiler fra Nordkorea - landets vigtigste eksportartikel.

I stedet for kinesiske gæster ved de nordkoreanske boder på messen er ganske almindelige nordkoreanere flokket til begivenheden, hvor de primært køber hverdagsfornødenheder indenfor alt fra køkkenredskaber til tæpper, bælter, tasker og tøj.

Håber på positive ændringer

Det er ikke kun Kina, der har ladt messen i stikken. Der er også færre virksomheder end normalt fra Sydøstasien.

Og det eneste europæiske selskab på handelsmessen er et italiensk shipping-firma, som FN tidligere har brugt til at sende fødevarehjælp til Nordkorea.

De har også oplevet en nedgang i mængden af handelsaftaler, fortæller firmaets direktør.

- Vi håber virkelig, at situationen vil forbedre sig lidt i den nære fremtid, sådan at der kan komme gang i forretningslivet igen, siger Mario Carniglia, direktør i virksomheden OTIM.

Pyongyang afholder typisk handelsmesse to gange om året - forår og efterår. I det seneste årti er messen blevet en attraktion for nordkoreanere, som forsøger at komme ind og gøre en god handel.