Artiklen opdateres.
MH17 fra Malaysia Airlines blev den 17. juli 2014 skudt ned af et Buk jord-til-luft missil affyret fra et sted i et 320 km2 stort område i det østlige Ukraine.
Missilet ramte på venstre side af flyet, sprængte cockpittet i stykker og fik flyet til at styrte. Vragdele blev spredt på et 50 km2 stort område.
Sådan lyder konklusionen i den hollandske havari-rapport, som netop er blevet offentliggjort på et pressemøde. Det fortæller bestyrelsesformand i havarikommissionen, Tjibbe Joustra.
Maling skaber forbindelse
De tre besætningsmedlemmer, der befandt sig i cockpittet, blev dræbt, da missilet detonerede nær flyets forreste del. Der blev fundet fragmenter fra missilet i både cockpit og i kroppene på de tre besætningsmedlemmer.
Der blev samtidig fundet rester af maling på fragmenterne, der kan sættes i forbindelse med Buk-missilet, lyder det på pressemødet.
Ifølge nyhedsbureauet AP fik de pårørende til de dræbte passagerer forud for mødet besked om, at samtlige ombordværende på flyet mistede bevidstheden øjeblikkeligt.
Ukraine burde have lukket luftrummet
Selvom stort set alle flyselskaber fløj over området i sommeren 2014, var det langt fra sikkert nok til lufttrafik, lyder vurderingen fra havarikommissionen.
Det er de ukrainske myndigheder, der burde have lukket luftrummet, lyder det fra Tjibbe Joustra. Men kommercielle flyselskaber burde også have været bevidste om risikoen.
- Ingen af de involverede parter anerkendte risikoen fra den væbnede konflikt på jorden, siger han på pressemødet.
Tre andre kommercielle fly befandt sig i området, da MH17 blev skudt ned. 160 passagerfly passerede igennem luftrummet den 17. juli 2014.
Ingen andre muligheder
Havarikommissionen afviser, at der kan være andre grunde til styrtet, end detonationen af missilet. Undersøgelser har udelukket en bombe om bord på flyet, luft-til-luft missiler eller en meteor, som årsag til styrtet.
De afviser samtidig den kritik, som Rusland på forhånd har rettet mod undersøgelsen.
- Kommissionen har lavet en grundig undersøgelse af de kommentarer, som Rusland er kommet med, sagde Joustra på pressemødet og tilføjede, at den russiske kritik er medtaget som et appendix til rapporten.
Intet svar om skyld
Havarikommissionen har ikke set spørgsmålet om, hvem der trykkede på aftrækkeren den sommerdag i 2014, men udelukkende de tekniske omstændighederne omkring flystyrtet.
Flyet blev skudt ned 17. juli sidste år. Passagerflyet MH17 havde 298 personer om bord. Flyet var på vej fra Amsterdam til Kuala Lumpur.
Allerede inden dagens pressemøde blev ofrenes pårørende briefet om rapportens indhold ved et møde i Haag.