Kampagne skal få turister tilbage til den franske riviera

Myndigheder bruger 7,5 millioner kroner for at genskabe positivt image efter terrorattentat

  • Lena Paaske tøver, trods det nylige attentat, ikke med at holde ferie i Nice. (Foto: © Bjørn Willum)
  • At tage turen til den franske riviera voldte ikke den store bekymring for Lena og hendes familie. (Foto: © Bjørn Willum)
  • Her ses Lena midt i et springvand, hvor andre turister heller ikke ser ud til at tænke yderligere over terror-risikoen. (Foto: © Bjørn Willum)
1 / 3

Ud med billeder af en hvid lastbil og ind med billeder af det skønne azurblå hav.

Sådan lyder strategien fra den regionale turistkomité i Nice, der poster 7,5 millioner kroner i en kampagne, der skal trække turister tilbage til den franske riviera.

- Der blev lagt en masse på de sociale medier i forbindelse med attentatet, så det er vigtigt også at fodre dem med andre billeder, forklarer Eric Doré, direktør for den regionale turistkomité ved den franske riviera.

Under hashtagget 'Cote d'Azur Now' opfordres lokale og turister til at dele egne - positive - billeder af den franske riviera på de sociale medier.

Turistchefen gør sig dog ingen illusioner om, at det bliver svært at vende skuden.

- Vi har ønsket at reagere hurtigt, men det kommer til at tage lang tid. Vi arbejder allerede på sæsonen 2017, understreger Eric Doré.

Allerede dagen efter attentatet begyndte aflysninger at strømme ind fra især USA, Japan og Kina. Men også den sædvanlige strøm af rige arabiske prinser og prinsesser er skrumpet ind.

Ifølge turistchefen er antallet af besøgende siden attentatet på den franske nationaldag 14. juli faldet med 10 procent. I hotelbranchen taler man om en nedgang i omsætningen på op til 20 procent, selvom der endnu ikke foreligger præcise tal.

Festfyrværkerier aflyst

- Året har slået fejl, vurderer Michel Chevillon, formand for den sydfranske del af det franske hotelforbund, i avisen Le Monde.

Og det er ikke blevet bedre af, at en lang række små og store arrangementer er blevet aflyst, fordi de lokale myndigheder ikke har kunnet leve op til politiets skærpede instruktioner for sikkerheden.

Det gælder eksempelvis to festfyrværkerier, der skulle have fundet sted i havnebyerne Saint-Tropez og Sainte-Maxime under den officielle franske helligdag på mandag.

- Det er endnu et meget negativt signal at sende til hele verden, raser Michel Chevillon.

Omvendt har publikum svigtet de begivenheder, der rent faktisk blev gennemført. Den årlige fyrværkerifestival i Cannes sidste søndag trak således kun 20.000 mennesker mod 100.000 normalt.

Stabilt antal skandinaver

Turistchef Eric Doré tilføjer, at der er stor forskel på, hvor bange turisterne er for at vende tilbage.

- Især amerikanere, japanere og kinesere er meget følsomme. Antallet af besøgende fra Skandinavien og Storbritannien har derimod været stabilt til trods for attentatet, pointerer Doré.

Blandt dem, der ikke tøvede med at holde ferie i Nice efter attentatet, var den 47-årige danske caster Lena Paaske.

- Jeg er af den overbevistning at det er en enkelt mands værk og at det derfor kan ske hvor som helst. Og hvis det var en sammensværgelse, så spiller man jo deres spil, hvis man holder sig væk, fortæller Lena Paaske.

En beslutning der ikke voldte den store bekymring hos familie og venner:

- Nej, egentlig ikke. Egentlig ikke rigtig, gentager hun efter at have tygget lidt på spørgsmålet.