Forsyningskrise handler om mere end benzin: 'Briterne er begyndt at spørge sig selv, om brexit var det hele værd'

Militæret er sat ind i Storbritannien, hvor mange tankstationer er løbet tør for brændstof.

Manglende forsyninger af brændstof har tørlagt adskillige tankstationer i Storbritannien. Nu er militæret sat ind for at hjælpe med leveringen. (Foto: © Andrew Boyers, Ritzau Scanpix)

Britisk militær er nu sat ind for at afhjælpe den krise med forsyning af brændstof, der har ramt store dele af Storbritannien.

Militærpersonel fra hæren og flyvevåbnet skal være med til - blandt andet som chauffører - at få forsyningerne frem til befolkningen, der særligt i London og det sydøstlige England skriger efter brændstof til deres biler.

Knap 200 militæransatte er hentet ind til opgaven. Det skriver BBC.

I halvanden uge har der været lange køer ved tankstationer over hele landet, og det er sågar kommet til slagsmål nogle steder, hvor hanerne har været tomme for benzin og diesel.

Ifølge Petrol Retailers Association, der organiserer mere end halvdelen af alle tankstationer i landet, er forsyningsproblemet dog stort set løst i Skotland og Wales samt de nordlige og centrale egne af England. Men i London og mod sydøst savner man stadig brændstof.

Mangel på flere ting

Regeringen har slået fast, at der er brændstof nok i landet, men at det er leveringerne, der halter på grund af mangel på chauffører.

- Nogle af disse forsyningsproblemer er i virkeligheden et resultat af, at verdensøkonomien – og særligt den britiske økonomi – kommer i gang igen efter covid, og det kræver brændstof. Særligt i Asien er der enorm efterspørgsel, sagde Boris Johnson mandag ifølge Sky News.

- Der er mangel på lastbilchauffører i hele verden. Fra Polen til USA, og sågar i Kina mangler de lastbilchauffører, tilføjede han.

Problemet er større i Storbritannien

Men forsyningsproblemet er ikke isoleret til brændstof, og briterne er efterhånden begyndt at stille premierministeren til regnskab. De kobler problemerne med brexit, fortæller DR’s korrespondent i Storbritannien, Tinne Hjersing Knudsen.

- Folk kan se, at de ikke kan få tanket op på benzinstationen, eller at det er dyrere, end det plejer at være. De kan se, at der mangler fødevarer på flere hylder i supermarkedet. De ser, der mangler ansatte i servicesektoren - for eksempel på barer og restauranter. De kan læse om landmænd, der ikke kan få høstet på grund af mangel på arbejdskraft - og så videre og så videre.

- Problemet er meget bredt i Storbritannien. Der er en global mangel på arbejdskraft og også en europæisk mangel, men problemet er bare større i Storbritannien på grund af brexit, og det begynder Boris Johnson at blive stillet til regnskab for nærmest dagligt, siger Tinne Hjersing Knudsen.

  • Biler holder i kø efter brændstof ved en tankstation i det østlige London. (Foto: © DANIEL LEAL-OLIVAS, Ritzau Scanpix)
  • Adskillige tankstationer over hele Storbritannien har været tørlagt på grund af manglende leverancer. (Foto: © Facundo Arrizabalaga, Ritzau Scanpix)
  • I Skotland, Wales og de centrale og nordlige dele af England ser forsyningsproblemet ud til at være i bedring. Men i London mangler der stadig brændstof adskillige steder. (Foto: © Neil hall, Ritzau Scanpix)
1 / 3

Presset vokser på Johnson

Ifølge Boris Johnson er der tale om en overgangsfase efter brexit. Johnson har blandt andet udstukket visa til udenlandske arbejdere, for at løse problemet på den korte bane. Men han regner samtidig med, at de langsigtede problemer vil løse sig selv.

Premierministeren peger på, at brexit blev gennemført netop blandt andet for at få britiske arbejdere tilbage til for eksempel transportfaget, og nu skal arbejdsstyrken så lige kanaliseres derhen.

Tålmodigheden er dog ikke uendelig hos befolkningen.

- Briterne er begyndt at stille sig selv spørgsmålet, om det var det hele værd, selvom det er tidligt, efter at brexit blev eksekveret ved nytår, siger Tinne Hjersing Knudsen.

- Boris Johnson er rent politisk begyndt at komme under pres. Han har givet en masse positive billeder af, hvordan Storbritannien skal se ud efter brexit, og han har forklaret, hvor godt det vil blive. Men det er altså i øjeblikket svært at se nede i supermarkedet og ude på benzinstationerne.