Billedet er det samme mange steder i Storbritannien. Briter der holder i kø ved landets tankstationer for at hamstre benzin i medbragte dunke, kander og colaflasker.
Siden brexit trådte i kraft, har flere end 20.000 udenlandske lastbilchauffører nemlig forladt landet, og det betyder, at der ikke er folk nok til at køre brændstof og dagligvarer ud til forhandlerne. Reuters vurderer, at der i alt mangler cirka 90.000 chauffører, og det har sendt landet ud i en decideret forsyningskrise.
Private sælger benzin om natten
Flere danskere i Storbritannien beretter om panikstemning og problemer med at komme på arbejde.
Louise Sonne, der bor i Fulham i Vestlondon, fortæller, at der stort set ikke er en dråbe benzin tilbage i hele det område, hun bor i.
- De fleste benzinstationer er åbne i meget få timer, og så bliver de helt tørlagte og lukker igen. Folk sidder i kø i timevis for at komme ind, og når de så kommer frem, er tankstationerne tomme, siger hun.
Hun fortæller også, at hun har set private varebiler køre rundt om natten med reservedunke med benzin i, som de sælger til folk på gaden.
- Vi er heldige at have en hybridbil, så vi kan trods alt køre på el, siger hun, men tilføjer, at hun har hørt om mange i området, der har problemer med at komme på arbejde.
Transportminister: I skal ikke hamstre
Mandag morgen stod den konservative britiske transportminister, Grant Schapps, frem på britisk morgen-tv og forsikrede folk om, at der var rigeligt med benzin i landet, og at der ikke var grund til at hamstre. Ironisk nok var det præcis, hvad den britiske befolkning gik i gang med få timer senere.
Anette Geertsen, der er Commercial Manager for Siemen og Bor i Camberley i Surrey, giver udtryk for, at befolkningens tillid til regeringen kan ligge på et meget lille sted.
- Nu siger de, at der ikke er nogen grund til at købe ekstra benzin, for der er masser. Men hvorfor sagde de så for tre dage siden, at der ikke var nok? Regeringen ved jo, at der går panik i folk, når de siger sådan noget, siger hun og tilføjer:
- Folk er helt vanvittige. Der bliver fyldt benzin i kander og bagagerum.
Anette Geertsen har selv kun en lille smule benzin tilbage i sin bil. Situationen gør hende utryg ved at bo i landet, fortæller hun.
- Der er mange mennesker, der for eksempel arbejder på hospitaler, som ikke kan komme på arbejde.
Frygter at julen er i fare
Benzinmanglen er bare den seneste udvikling i den krise, der har ramt den britiske transportsektor og bredt sig videre ud i resten af samfundet.
Siden i sommer har supermarkederne i både England, Skotland og Wales haft problemer med tomme hylder på grund af manglende leverancer, og de danskere, som DR har talt med, fortæller allesammen, at briterne nu begynder at frygte, om julemiddagen kan være i fare. De taler om, at der måske ikke er kalkuner nok til jul.
- Folk handler helt vildt ind til jul allerede, fordi man frygter, at man ikke kan købe de gaver, man vil, fortæller Louise Sonne.
'Varer ligger og rådner på store lagre'
Briterne bliver mere og mere desperate, fordi de ikke kan få de basale varer, som et højtudviklet samfund forventer at få. Det fortæller Marlene Wind, der er professor med speciale i EU og brexit på Institut for Statskundskab på Københavns Universitet.
- Det er blevet værre og værre de seneste måneder, og nu er det blevet akut. Rigtig mange af de britiske varer ligger og rådner på store lagre, fordi de ikke kan komme ud.
For at afhjælpe problemet overvejer regeringen at få militæret til at køre ud med varerne til de britiske forbrugere. Derudover vil regeringen udstede midlertidige visa til chauffører fra Europa, så de igen kan komme til landet for at køre med varer, som mange gjorde, før de rejste tilbage til Europa i forbindelse med brexit og corona. Marlene Wind tror dog ikke, at det er nok.
- I forhold til chauffører er man nødt til at opbygge tillid, for der er ikke mange østeuropæiske chauffører, der har lyst til at tage til Storbritannien, hvis det kun er midlertidigt, de kan få lov til at arbejde.
- De skal have tillid til, at briterne rent faktisk har lyst til, at de kommer.
Ekspert: Det risikerer at blive en langvarig krise
Hvis der ikke bliver gjort noget ordentligt ved det, risikerer man, at det bliver en langvarig krise.
- Briterne er allerede bekymret for julehandel og kalkun, så det kan meget vel blive en stor politisk kartoffel.
Er det alle steder i Storbritannien, at man vil kunne finde køer og tomme hylder, som dem vi ser på billedet?
- Jeg tror, problemet er størst i de store byer. De billeder, vi ser, er selvfølgelig fra de værste steder, så man skal måske tage det med et gran salt.
En af dem, der ikke er blevet synderlig berørt af det, er Ivana Friis Søndergaard, som bor i Somerset i det sydvestlige England.
Selvom hun har oplevet køer ved benzintankenene, er det ikke noget, der har påvirket hendes hverdag, siger hun.
- Det er da irriterende, men folk går ikke tomhændet fra supermarkederne, og jeg ser også masser af biler på vejene, så folk kan godt komme ud og køre, siger hun.
Det ændrer dog ikke på, at situationen mange steder i Storbritannien er kritisk, og landets transportminister har da også udtalt, at han vil se på enhver mulighed for at løse problemet.