Det er sjældent ligetil at blive skilt. For hvem får hvad og hvornår?
Og det er bestemt heller ikke let at lave en skilsmisseaftale, når man ikke vil være en del af EU længere. Det ved den britiske premierminister, Theresa May, det britiske parlament og den britiske befolkning nu alt om.
I går besluttede Theresa May at udskyde afstemningen i det britiske underhus om den skilsmisseaftale, hun har forhandlet på plads med EU.
Opbakningen til aftalen fra både dele af hendes eget konservative parti, dets allierede og oppositionen var simpelthen ikke tilstede.
Det presser Storbritannien på tid. Efter aftalen skal briterne nemlig forlade EU 29. marts næste år.
Nogle af de stærkeste EU-skeptikere og fortalere for brexit har udtalt, at det vil være bedre at forlade EU uden en aftale end med den, som May har forhandlet på plads.
Dermed vil Storbritannien igen høre under under Verdenshandelsorganisations (WTO) handelsregler i stedet for EU's.
Men hvad vil det egentlig betyde for briterne, hvis det ender med, at de siger farvel til EU uden at have en aftale klar – et såkaldt ”hårdt brexit”?
Her er nogle af områderne, hvor et hårdt brexit vil ramme briterne.
Kaos ved grænser
For det første: Intet er sikkert endnu, og Theresa May vil kæmpe for at få skilsmisseaftalen med EU vedtaget helt frem til sidste sekund. Hvis det ikke lykkedes, vil man herefter forsøge at få forskellige delaftaler i hus.
Men hvis det ender med et hårdt brexit, vil det kort sagt få betydning for stort set alt i Storbritannien. EU-lovgivning har nemlig sat sit præg på alt fra fødevarelovgivning til sundhed.
Det vil også betyde, at den overgangsperiode på to år, som Theresa May har aftalt med EU, falder til jorden. Det betyder, at briterne kommer til at mærke konsekvenserne af udmeldelsen fra dag ét.
Et af de første steder, briterne kommer til at mærke brexit, er dog ved grænserne. I dag kan Storbritannien importere og eksportere frit til EU, fordi de er en del af det indre marked. Det betyder, at lastbiler med varer ikke skal kontrolleres ved grænseovergange.
Forskellige myndigheder er blevet advaret om, at et hårdt brexit i værste fald kan betyde begrænset adgang ved grænseovergange som for eksempel ved Dover, der forbinder Storbritannien og Frankrig med tog og færge.
Det kan betyde lange køer ved grænserne, hvilket skaber usikkerhed omkring, om man for eksempel kan få nok medicin ind i landet. Derfor blev medicinalvirksomheder i august bedt om at hamstre medicin, så man har nok til seks uger.
Mangel på fødevarer
Briterne kommer også til at mærke et hårdt brexit, når de skal købe ind.
Omkring 30 procent af den mad, briterne spiser, bliver importeret fra EU-lande – og meget af den er frisk. De importerer som bekendt en hel del dansk bacon.
Hvis briterne ikke får lavet en skilsmisseaftale, risikerer forsyningskæden, der sikrer frisker råvarer på hylderne, at bryde sammen. Det kan i sidste ende også føre til at priserne stiger.
EU vil heller ikke længere være sikre på, at fødevarer produceret i Storbritannien lever på EU-krav, så man vil også møde problemer, når de skal den anden vej over grænsen.
Sygesikrings- og kørekort
Brexit vil også have betydning for forskellige kort i briternes pung. De vil ikke længere kunne bruge det blå europæiske sygesikringskort, der giver gratis lægehjælp i EU.
Myndighederne har udstedt omkring 27 millioner blå sygesikringskort. En manglende aftale vil også få konsekvenser for de omkring én million briter, der er bosat i EU-lande.
Et hårdt brexit vil også være et problem, hvis en britisk familie for eksempel skal leje bil og køre i et EU-land. Deres kørekort vil nemlig ikke være gyldigt i resten af EU.
Dermed skal britiske statsborgere have et internationalt kørekort, som man kender det fra, når man skal køre i USA. Ligesom man også skal have udvidet forsikring.
Lufthavn og rejser
Ved et hårdt brexit mister europæiske flyselskaber i princippet retten til at lande i Storbritannien og omvendt.
De britiske myndigheder har dog udtalt, at man har i sinde at give tilladelse til, at fly fra EU-lande kan lande i britiske lufthavne, og at man forventer, at EU vil give British Airways og andre britiske selskaber lov til at lande i EU-lande. Der vil dog være risiko for, at fly skal blive på jorden.
Britiske statsborgere opfordres også til at få fornyet deres pas, fordi rejsende til EU-lande og lande i Schengen med pas, der er gyldige i færre end seks måneder, kan blive afvist.
Når britiske familier er ude at rejse og lige skal opdatere på Facebook eller se vejrudsigten på mobilen, så vil de heller ikke kunne bruge roaming gratis som i dag, hvor de fleste har samme vilkår som i hjemlandet.
Kilder: BBC, Evenings Standard, Time Magazine, The Guardian.