Danske virksomheder inden skæbneafstemning: Slå koldt vand i blodet

Det er umuligt at forudse konsekvenserne af et muligt britisk farvel til EU, vurderer danske virksomheder.

Selvom Storbritannien er Danish Crowns største eksportmarked, tager slagterigiganten det roligt inden næste uges Brexit-afstemning. (Foto: © liselotte sabroe, Scanpix)

Om mindre end en uge skal briterne tage stilling til, om de vil blive i EU, eller om de vil forlade samarbejdet.

Selvom der lige nu bliver spekuleret heftigt i de økonomiske konsekvenser af et muligt britisk EU-farvel, er det endnu alt for tidligt at spå om, hvad et sådant farvel kan komme til at betyde for de danske virksomheder.

Sådan lyder meldingen fra Danish Crown og Arla Food, der årligt omsætter for milliarder af kroner i Storbritannien.

Det afhænger nemlig helt af, hvilke handelsaftaler Storbritannien og EU-landene efterfølgende når frem til, og derfor bør alle klappe hesten lidt endnu, indtil der ligger noget mere konkret på bordet.

- Lige nu koncentrerer vi os om at drive vores forretning. Så forholder vi os til resultatet, når vi kender det, siger Jens Hansen, pressechef for slagterigiganten Danish Crown, der har Storbritannien som sit største eksportmarked.

Afhænger af forhandlinger

Arla Foods er en anden dansk fødevareproducent, som har store økonomiske interesser i Storbritannien.

80 procent af Arlas samlede indtægter stammer fra Europa, og 25 procent af dem bliver genereret i Storbritannien.

Men det er på nuværende tidspunkt umuligt at forudse konsekvenserne af et britisk farvel til EU, siger pressechef Theis Brøgger.

- Det vil afhænge af de efterfølgende forhandlinger mellem EU og Storbritannien, siger han.

Frygter for fri bevægelighed

Pressechefen understreger dog, at det er vigtigt for Arla, at der også fremadrettet findes et indre marked i Europa.

Derfor er mejerigiganten også bekymret for, hvad der vil ske med varernes fri bevægelighed, hvis briterne vælger at forlade EU.

- Selv om man forventer, at Storbritannien sandsynligvis forbliver i Den Europæiske Frihandelssammenslutning, så forudser vi, at den fri bevægelighed vil blive begrænset på en eller anden måde, siger han og henviser til de aftaler, EU har med Norge, Island og Schweiz, som alle står uden for unionen.

- Derudover vil et potentielt svagere britisk pund påvirke os negativt, siger Thies Brøgger.

DFDS forventer ingen katastrofe

Hos DFDS, der blandt andet driver flere færgeruter mellem England og Europa, frygter man ikke for omsætningen, hvis et flertal af briterne placerer deres krydser i ’forlad’-boksen ved næste uges afstemning.

- England har handlet med Danmark og Europa i 150 år, og det vil fortsætte i de kommende 150 år, siger administrerende direktør Niels Smedegaard.

Hvis briterne vælger at forlade unionen, tror han ikke, at det umiddelbart vil få nogen betydning for hverken passagertrafikken eller antallet af varer, der skal fragtes til og fra Storbritannien.

På mellemlang sigt – det vil sige i den periode, hvor Storbritannien og EU skal nå til enighed om nye handelsbetingelser – kan det dog godt få en betydning for Storbritanniens import og eksport.

- Men på lang sigt vil man vende tilbage til det gamle niveau, og derfor tror vi ikke, at et Brexit vil få nogen dramatisk konsekvens. Vi tror på, at man fra politisk side vil søge efter pragmatiske løsninger, og selvfølgelig vil der være nogen usikkerhed, men der vil ikke opstå et katastrofescenario, siger Niels Smedegaard.