Det var både ”absurd og utilgiveligt”, da Volkswagen sammen med BMW og Daimler testede effekten af dieseludstødning på 10 aber.
Det siger den tyske politiker Bernd Althusmann, der er medlem af Volkswagens bestyrelse.
Han understreger ifølge det tyske nyhedsbureau DPA, at forsøget bør få ”hårde konsekvenser” for de ansvarlige, og det møder opbakning fra bestyrelseskollegaen Bernd Osterloh, som står i spidsen for Volkswagens virksomhedsnævn.
- Hvis de folk, der var ansvarlige for forsøget på det givne tidspunkt, fortsat er med ombord, bør vi overveje, om det skal have personlige konsekvenser, siger han ifølge avisen Die Welt.
Hans Dieter Poetsch, der er bestyrelsesformand hos Volkswagen, er enig i kritikken og vil nu til bunds i sagen.
- Dem, der er ansvarlige for det her, skal selvfølgelig stilles til ansvar, udtaler han ifølge Reuters i en udtalelse.
Så tegnefilm under forsøg
Det var The New York Times, der fredag kunne fortælle om abeforsøget, som fandt sted i 2014.
Målet var at påvise, at Volkswagens Beetle-dieselbil ikke forurenede så meget som før. Og det var en del af den større miljøskandale, hvor der var blevet installeret et snydesoftware i den tyske bilkoncerns biler for at få dem til at forurene mindre, når de blev testet.
De 10 aber blev placeret i glasbure, hvor de i timevise sad og indåndede udstødningsgasser. For at holde dem i ro blev der ifølge den amerikanske avis vist tegnefilm for aberne.
Søndag kunne de tyske dagblade Stuttgarter Zeitung og Süddetusche Zeitung så fortælle, at der også blev udført lignende forsøg med dieselgasser på frivillige forsøgspersoner i perioden mellem 2012 og 2015.
Her blev forsøgspersonerne undersøgt, efter at de i flere timer havde indåndet gasserne.
Hos den tyske regering møder forsøgene kritik.
- Disse test på både aber og endda også mennesker er på ingen måde etisk forsvarlige, og de rejser mange kritiske spørgsmål om dem, der har stået bag dem, siger Steffen Seibert, der er talsperson for regeringen.
- Tilsynsorganerne for dem, der har udstedt disse kontrakter, har et særligt ansvar, understreger han ifølge Reuters.
Kritik fra regeringen
Det var Volkswagen, der sammen med Daimler og BMW havde betalt for forsøgene, som blev udført af den nu lukkede forskningsgruppe EUGT.
Allerede lørdag tog Volkswagen afstand fra abeforsøget og understregede, at de er imod ”enhver form for dyremishandling”.
- Dyreforsøg strider med vores egne etiske standarder, og vi beder om tilgivelse for vores dårlig opførsel og for den ringe dømmekraft, som enkeltpersoner har udvist, lød det i en udtalelse.
- Vi er overbevist om, at de videnskabelige metoder, som blev valgt på det givne tidspunkt, var forkerte.
Del af miljøskandale
Forsøgene var en del af den miljøskandale, som i de seneste år har præget Volkswagen-koncernen.
I 2015 kom det frem, at bilproducenten havde installeret et snydesoftware i deres dieselbiler, som gjorde, at de forurenede mindre i test, end når de kørte på landevejene.
Det lille stykke software betød blandt andet, at biler solgt i USA kunne udlede et 40 gange højere niveau af kvælstofilter, end loven tillader.
Snyderiet med softwaren viste sig at være en del af en global bilskandale, hvor adskillige bilmærker blev afsløret i at snyde med udledningen af kvælstofilter.
Forsøgene kan komme til at spille en rolle i de erstatningssager, som bliver ført mod de tyske bilkoncerner i USA.