Fra rockstjerne foran spejlet til store fortællinger på Fredericia Teater

PORTRÆT: Da Søren Møller var dreng, drømte han om at blive rocksanger. Men sangstemmen førte ham ind i musicaluniverset, hvor han som teaterchef i Fredericia kan se tilbage på adskillige kæmpesuccesser. Fredag går det løs igen, og forventningerne er høje.

- Jeg synes, det er fedt, at man kan lave noget, som har national gennemslagskraft fra en mindre provinsby, siger Søren Møller. (Foto: © Søren Malmose - Fredericia Teater)

Den pukkelryggede Quasimodo og sigøjnerpigen Esmeralda er på scenen sammen med flere andre på Fredericia Teater. Scenen bliver øvet flere gange i den dunkle belysning.

Der er kun få døgn til Disney-klassikeren Klokkeren fra Notre Dame har europapremiere i provinsbyen Fredericia, som for længst er blevet kendt som et dansk musicalmekka.

På teatrets administrationsgang arbejder teaterchef Søren Møller også hårdt på at få alt til at klappe, inden tæppet for alvor går. Han er i sit rette element, selvom det er noget andet, end det han drømte om som dreng.

- Jeg tilbragte rigtig mange timer foran spejlet som barn, og jeg var helt sikker på, at jeg skulle være sanger, siger Søren Møller.

Voksede op med mange omvæltninger

Spejlet blev taget ned og sat op adskillige gange, mens Søren voksede op. Hans forældre skiftede jævnligt job, så familien boede mange steder i Jylland, og derfor nåede han også at gå på syv forskellige folkeskoler.

Noget han dog ikke oplevede som et problem, men snarere en mulighed for at møde nye mennesker og se nye ting. Evnen til at omstille sig har Søren Møller taget med sig ind i voksenlivet og teaterbranchen.

- Der er mange forskellige faggrupper, som skal arbejde sammen. Som leder skal jeg have en faglig empati med alle kolleger og forstå de processer, som de nu har, og det tror jeg kræver, at man er omstillingsparat, siger han.

Men én ting er karrieren, noget andet er familien. Her har Søren et solidt rodnet, som har vokset i 27 år. Dengang gik den unge rockstjerne in spe på gymnasiet i Tilst, og at han havde X-factor, kunne alle se. Ikke mindst Louise Mejer, der blev hans livsledsagerske. De to mødte hinanden på Langkjær Gymnasium, hvor de begge gik til kor.

- Der er ingen tvivl om, at Søren var enormt charmerende, når han sad og sang og spillede. Jeg må da indrømme, at et 17-årigt pigehjerte ikke helt kunne stå for det, griner hun.

Louise fik Søren på sporet af musicals

De to blev kærester, og Søren forfulgte en karriere som rocksanger. Han uddannede sig som sanger på musikkonservatoriet i Aarhus, var med i adskillige bands og nåede også at udgive musik.

Men så en dag i 1994 opdagede Louise, at Grease skulle sættes op i Aarhus, og de manglede en, der kunne spille den ene hovedrolle som Danny Zuko.

- Jeg kan huske, at jeg så stykket og sagde til Søren: Det er lige dig, fortæller Louise Mejer.

Og det var det. Søren Møller fik rollen, fik smag for at være musicalskuespiller og optrådte de kommende år i flere musicals, der også førte ham til Fredericia Teater.

Søren Møller og Anne Suppli spillede hovedrollerne i Grease, da musicalen blev sat op i Aarhus i 1994.

I Fredericia tog karrieren en ny retning, da Søren Møller i 2000 blev underviser på det nyopstartede musicalakademi. Året efter kom han med i ledelsen af Det Danske Musicalakademi, og i 2005 blev han også direktør for Fredericia Teater.

På det tidspunkt nåede han frem til, at han kan gøre en større forskel bag scenen end på scenen.

- Jeg tror, jeg er med til at få nogle mennesker til at udleve deres potentiale, siger han.

Kunstnerisk succes og ondt i økonomien

At de havde fat i noget på Fredericia Teater, blev klart for de fleste, da provinsteatret i 2012 præsenterede samarbejdet med Disney om Aladdin-musicalen. Den blev teatrets nationale gennembrud med masser af rosende omtale og 106.000 solgte billetter.

Midt i den kunstneriske succes røg teatret i økonomisk uføre. Fredericia Teater havde i flere år kæmpet med røde tal på bundlinjen, og da 2013-regnskabet var gjort op, lød underskuddet på næsten 11 millioner kroner.

I slutningen af året bad teatrets bestyrelse Fredericia Kommune om at overtage driften og det økonomiske ansvar. Samtidig fratrådte Søren Møller som direktør, men fortsatte som kunstnerisk leder uden ansvar for økonomien.

Søren Møller husker perioden som meget ubehagelig. Teatret havde udviklet sig hurtigt med store projekter, samtidig med at organisationen ikke var kommet ordentligt på plads, og derfor var det mere end vanskeligt at få oplyst, hvor man stod økonomisk.

- Men helt inde ved kernen vidste jeg godt, at det ikke var min skyld. Det var mit ansvar, og det er noget andet, siger Søren Møller.

Vil gøre en forskel

I 2014 kom en ny bestyrelse til med fokus på benhård økonomistyring, og det har betydet, at den negative økonomiske udvikling er vendt, så tingene går i den rigtige retning.

Økonomifolkene har i øvrigt fået god hjælp af et imponerende billetsalg fra Shubidua – The Musical, der har solgt 180.000 billetter.

Søren Møller er glad for, at der kommer mange til teatrets forestillinger, ikke mindst fordi de oplevelser publikum får, kan gøre en forskel. Kombinationen af musik og live-performance kan påvirke folk stærkt.

- Ikke at vi forsøger, at få folk til at mene noget bestemt. Men jeg synes ikke, der er noget skadeligt i at minde sine medmennesker om grundlæggende ordentlige værdier som medmenneskelighed og rummelighed. Det optager mig meget at gøre en forskel der, siger teaterchefen.

En teateroplevelse kan ændre folk liv

Søren Møller er ikke i tvivl om, at teatrets forestillinger påvirker publikum. Selv får han rigtig mange henvendelser fra folk, som er blevet dybt berørt af det, de har oplevet.

Nogle gange har det ligefrem været med til at ændre deres liv. Det skete blandt andet for en mand, som overværede en forestilling, der handlede om, hvor vigtigt nuet er. Bagefter tog han kontakt til sin søn, som han ikke havde talt med i årevis.

- De gik begge to rundt med den her indestængte vrede, som bare skulle opløses. Det krævede bare en telefonopringning. Og på den måde kan kunsten påvirke uforudsigeligt positivt, siger Søren Møller.

Fredericia Teater skal sælge flest billetter

Når man spørger teaterchefen om, hvilke ambitioner han har for Fredericia Teater, så er én af dem, at blive Danmarks bedst sælgende teater. Ikke fordi han er specielt interesseret i førstepladsen i sig selv.

- Men jeg synes, det er fedt, at man kan lave noget, som har national gennemslagskraft fra en mindre provinsby, siger han.

Samtidig vil et større billetsalg give mulighed for at lave flottere og bedre forestillinger og give råd til flere fastansatte kunstnere, designere og folk i administrationen.

Når Søren Møller ser tilbage på de år, han har haft med teatret og musicalakademiet at gøre, kan han konstatere, at der er opstået et fagmiljø, hvor rigtig mange folk inden for miljøet flytter til Fredericia.

Fredag er der premiere på Disney-klassikeren Klokkeren fra Notre Dame på Fredericia Teater. (Foto: © Søren Malmose - Fredericia Teater)

Det kan blive til endnu mere, hvis teatret får vokseværk. Det kommer måske til at ske på et tidspunkt, for teatrets bestyrelse arbejder på at få bygge et større teater i forbindelse med en ny bydel ved Fredericia Havn.

Foreløbig må Søren Møller nøjes med et teater, der har plads til godt 800 gæster. På fredag går det løs med Klokkeren fra Notre Dame.

Søren Møller forventer endnu en succes med omkring 100.000 solgte billetter. Der er allerede solgt 35.000 på forhånd.

Blå bog: Søren Møller

  • Født i Varde i 1971.

  • Bor i Fredericia og er gift med Louise Mejer.

  • Sammen har de Sofia på 14 og Selma på ni år.

  • Søren Møller har flere uddannelser. Er bl.a. uddannet sanger fra Det Jyske Musikkonservatorium.

  • Har været chef for Fredericia Teater siden 2005.