Forhandler om nye bilafgifter: Vi kommer nok til at sælge flere biler i mellemklassen

Bilsælgere håber, at ny politisk aftale om afgifter får kunderne til at købe biler igen

Der er travlt på kontoret hos administrerende direktør, Allan-Kling Petersen fra bilforhandler Bil & Co. Han er i fuld gang med at regne på, hvad bilerne skal koste, efter at regeringen landede aftale med DF om registreringsafgifter på biler i går.

Skinnende nye biler står tæt i bilforhandlernes udstillinger. De er mere end klar til at rulle ud til nye kunder.

Og sælgerne er ivrige efter at få gang i salget nu, hvor regeringen og Dansk Folkeparti har landet en aftale om, hvordan bilafgifterne skal se ud i fremtiden.

Det gælder også hos Bil &Co, der har afdelinger i blandt andet Kolding, Haderslev og Sønderborg.

Her er administrerende direktør, Allan-Kling Petersen, godt tilfreds med, at forhandlingerne endelig er slut.

- Det er et kompromis, og vi kan ikke få det hele. Men det er politik, og det er vel ok, siger Allan Kling-Petersen.

Han regner med, at kunderne fremover vil gå mere efter mellemklassebiler, som er dem, der ifølge finansminister Kristian Jensen (V) vinder mest på aftalen.

I Fredericia kalder Jon Slot Hansen det for en glædens dag.

Han er indehaver og sælger hos Kraft Biler, og han tror ikke, at omlægningen vil gøre den store forskel på, hvilke biler kunderne vil have i fremtiden.

- Det er jo ikke sådan, at folk, der skal have en Ford Focus i stedet vil købe en Audi A6 til 700.000 kroner, fordi den bliver 50.000 kroner billigere, siger han.

Ifølge regeringens egen beregninger betyder omlægningen af afgifterne for eksempel, at kunderne kan spare 16.400 kroner, hvis de køber en mellemklassebil som en Opel Astra. Den vil komme til at koste 222.200 kroner.

Til gengæld er der ikke meget at spare på en lille bil som en Peugeot 208. Den ligger i størrelsesordenen 2.800 kroner, ifølge regeringens beregninger.

De næste par dage, skal forhandlerne nærstudere aftalen og finde ud af, hvad bilerne nu skal koste.

Begge bilsælgere er trætte af, at forhandlingerne har taget hele tre uger. Jan Sloth Hansen kalder det skandaløst og et kæmpe problem

- Det er jo altid svært at have en butik, hvor man skal betale husleje og lønninger. Og samtidig have et varelager, der bare bliver større og større, fordi kunderne ikke kommer, siger Jan Sloth Hansen.

- Det har stået på i al for lang tid. Nu kan vi komme videre, siger Allan-Kling Petersen.

Den lave afgiftssats bliver sænket fra de nuværende 105 procent til 85 procent. Den høje sats fastholdes på de nuværende 150 procent, men grænsen for, hvornår den høje sats træder i kraft, det såkaldte skalaknæk, hæves markant fra de nuværende 106.600 kr. til 185.000 kroner.

Sådan ændres bilafgifterne

  • * Den lave afgiftssats sænkes fra de nuværende 105 procent til 85 procent.

  • * Den høje sats fastholdes på de nuværende 150 procent, men grænsen for, hvornår den høje sats træder i kraft, det såkaldte skalaknæk, hæves markant fra de nuværende 106.600 kroner til 185.000 kroner.

  • * Foruden den generelle nedsættelse øges det eksisterende fradrag i registreringsafgiften for de sikreste biler fra de nuværende 2000 kroner til fremover 8000 kroner.

  • * Fradraget gives til biler, der opnår de maksimale fem stjerner i den internationale sikkerhedstest Euro NCAP.

  • * Afgiftstillægget for biler med dårlig brændstoføkonomi øges fra i dag 1000 kroner til 6000 kroner, mens grænsen for, hvornår en bil opnår fradrag for god brændstoføkonomi øges for både benzin- og dieselbiler.

  • Foruden aftalen om bilafgifter, er der indgået aftale om følgende:

  • * Den fynske motorvej mellem Nørre Aaby og Odense Vest udvides med et tredje spor.

  • * Taksterne for at passere Storebælt skal sænkes gradvist, så der skæres en fjerdedel af prisen.

  • Her finder regeringen pengene:

  • * Leasingreglerne skal strammes.

  • * Der skal også fastsættes et loft over den afgiftsmæssige fordel, der kan opnås som følge af, at eksempelvis flåderabatter kan indregnes i den afgiftspligtige værdi ved indregistrering af nye køretøjer.

  • * Den årlige grønne ejerafgift forhøjes også med 500 kroner, samtidig med at der indføres nye trin. Forhøjelsen gælder kun for biler, som bliver indregistreret efter lovforslagets fremsættelse den 3. oktober 2017.

  • * Regeringen og Dansk Folkeparti er endvidere enige om at indføre periodebaserede vejafgifter i Danmark for person- og varebiler. Der er tale om ordning efter tysk forbillede. Afgiften kan betales ved køb af en vignet, der gælder f.eks. 10 dage, to måneder eller et år. For danske biler vil afgiften kunne opkræves én gang årligt sammen med de øvrige løbende afgifter.

  • * Danske bilister kompenseres i gennemsnit for vejafgiften gennem lavere øvrige bilafgifter. Dette tiltag indrettes således, at den tilvejebringer et provenu på 0,3 milliarder kroner fra 2020. Kilder: Finansministeriet