Bilforhandler efter ny aftale: Kunderne har vilde forventninger til prisen

Ny aftale om bilafgifter fik i weekenden mange på bilkøb med urealistiske prisforestillinger, siger autoforhandler.

Det er særligt mellemklassebiler, som vinder på den nye bilaftale. (Foto: © Henning Bagger, Scanpix)

- Det har været en af vores top tre weekender i 2017.

Det fortæller Esben Nissen, der er direktør for Aunsbjerg biler, der har afdelinger i både Kolding, Horsens og Aarhus.

Udtalelsen falder efter den første weekend, hvor bilkøberne har kunnet kalkulere med lavere afgifter på en række biltyper. I sidste uge indgik regeringen og Dansk Folkeparti nemlig en aftale, hvor man ændrede bilafgifterne.

- Der har været mange flere kunder forbi og kigge, og mange har haft store forventninger til, hvor billige bilerne ville være efter politikernes aftale, siger Esben Nissen.

Hos Aunsbjerg Biler brugte man blandt andet fredagen på at afgiftstilpasse prisen på de brugte biler, så prisskiltet passede til de nye regler. Og det er især forventningen til lavere priser på de brugte biler, der har været store, oplever Esben Nissen.

- Politikerne har snakket om besparelser på 30-40.000 kroner for nogle biltyper. Det gælder jo kun de nye biler, men mange kunder har troet, at det også gælder de brugte, hvor besparelsen er noget mindre, siger han.

Esben Nissen fortæller, at salget ved Aunsbjerg Biler næsten gik i stå den 23. august, hvor det blev lækket, at der var afgiftsændringer på vej. I de cirka fire uger, hvor politikerne forhandlede aftalen på plads, solgte Aunsbjeg Biler kun tre nye biler og otte-ti brugte.

Men selvom kundernes forventninger til billigere biler har været store og for nogles vedkommende også en anelse urealistiske, så har det været en god weekend, fortæller Esben Nissen.

- Vi har solgt en blanding af nye og brugte biler. Fire af de dyre biler, dem hvor afgiftslettelserne virkelig kan mærkes, og syv brugte. Det er meget mere, end vi har været vant til, siger han.

Han forventer, at tendensen fortsætter.

- Om en uge er kunderne sikkert mere parate og realistiske i deres prisforestillinger, så har de nok lige fået tænkt sig om en ekstra gang, mener han.