Regeringen og Dansk Folkeparti er blevet enige om en aftale om at sænke registreringsafgiften for biler.
Men hvordan udregner man en registreringsafgift, og hvori ligger ændringen? For at finde ud af det har vi taget udgangspunkt i en bil, der koster 109.640 kroner før registreringsafgift og moms. Med den gamle afgift kostede denne bil forbrugeren 250.000 kroner.
I prisen er importør- og forhandleravance ikke medregnet.
Bilen er en fem-dørs personbil, der kører 22 kilometer på en liter benzin. Bilen er desuden udstyret med ABS-bremser, et elektronisk stabiliseringssystem (ESP), seks airbags og fire selealarmer. Bilens Euro NCAP score - en fælleseuropæisk score, der måler bilernes sikkerhed fra et til fem - er fem stjerner.
Med moms kommer bilens pris op på 137.050 kroner. Denne pris kaldes for den afgiftspligtige værdi. Denne værdi kan der trækkes fradrag af.
Når fradragene er trukket fra, ender bilens afgiftspligtige værdi på 123.930 kroner.
Ud fra dette skal der nu beregnes registreringsafgift. Det er denne afgift, der er i høj grad er skruet på i den nye aftale.
Hvor registreringsafgiften før var på 105 procent af bilens afgiftspligtige værdi op til 106.600 kroner og 150 procent af værdien derover, er regeringen og Dansk Folkeparti blevet enige om at sænke den lave sats, så den fremover udgør 85 procent. Samtidigt forhøjes det beløb, hvor man kun skal betale 85 procent.
Det betyder, at hvor der før skulle betales 105 procent af beløbet op til 106.600 og 150 procent af beløbet over, endte registreringsafgiften på 137.550 kroner.
Med den nye registreringsafgift er den såkaldte knæksats forhøjet. Det betyder, at man først skal betale 150 procent i afgift, når bilens afgiftspligtige værdi overstiger 185.000 kroner.
I vores tilfælde er bilens afgiftspligtige værdi 123.930 kroner, hvorfor der kun skal betales den lave registreringsafgift på 85 procent.
Samlet ender bilens registreringsafgift på 105.340 kroner.
Men også dette beløb kan der trækkes fradrag fra. Her gælder det om at have en bil, der kører langt på literen og har selealarmer.
For hver kilometer, bilen kan køre over 20 kilometer på en liter benzin, venter et fradrag på 4.000 kroner. Hvis det er en dieselbil, skal den kunne køre mere end 22 kilometer på en liter diesel. Hvis bilen kører under 20 kilometer på en liter benzin, kommer der en ekstra afgift på 6.000 kroner per kilometer. Bilen her kan køre 22 kilometer på en liter benzin og kan derfor fratrække 8.000 kroner i registreringsafgiften.
Udover dette er vores bil udstyret med fire selealarmer. Hver selealarm giver et fradrag på 1.000 kroner op til tre selealarmer. I denne bils tilfælde er det altså et fradrag på 3.000 kroner.
Den samlede registreringsafgift ender derfor på 94.340.
Det giver bilen en samlet pris på 231.390 kroner. Det er 18.609 kroner billigere end den gamle registreringsafgift.
Opdateret:
Tidligere i denne artikel fremgik det, at der ved den gamle registreringsafgift skulle betales 111.930 kroner ved den høje sats på 150 procent, mens der skulle betales 25.620 ved den lave. Dette er ikke korrekt. Det er omvendt. Den samlede registreringsafgift samt forskellen på den nye og gamle er dog korrekt.