N&K Spedition har samarbejdet med vognmandsfirmaet Kurt Beier Transport A/S i 30 år, og trods politiets undersøgelse af firmaet for mulig menneskehandel og anklager om kummerlige arbejds- og leveforhold for Kurt Beiers udenlandske chauffører fortsætter samarbejdet.
Det siger N&K Speditions direktør, Martin Gade Gregersen, til DR Nyheder.
- Vi har været meget klare over for Kurt Beier, at det ikke er noget, der skal ske igen, og hvis det gør, så får det konsekvenser for vores samarbejde, siger han.
Det er Fagbladet 3F, som har bragt billeder af containere i Padborg, hvor 26 udenlandske lastbilschauffører fra Fillippinerne og Sri Lanka har boet, lavet mad og taget bad i en lejr under vilkår, som politiet har betegnet som 'ringe' og 'primitive'.
Lavede mad udenfor
Martin Gade Gregersen var i dag på besøg hos Kurt Beier Transport i Padborg, hvor han ved selvsyn konstaterede, at forholdene var forbedret. Og sådan skal det blive ved med, understreger han.
- På billederne ser det meget vildt ud, og jeg kan forstå, at de er taget i sommer, hvor der var 25-30 grader udenfor. De har derfor taget alle deres ting udenfor og har stået og lavet mad på gasblus. Det er jo en anden kultur, end hvad vi er vant til, men derfor er forholdene under al kritik. Sådanne forhold skal ingen leve under, siger han.
Ifølge Martin Gade Gregersen er der et rigtigt køkken på området, hvor chaufførerne fremover skal lave mad, og der er blevet lavet en handleplan for, hvordan hygiejnen og rengøringen skal udføres, så det ikke længere er chaufførerne selv, der skal stå for det.
Containerne, hvor chaufførerne har boet i, blev i går aftes fjernet efter et påbud fra Aabenraa Kommune, fordi Kurt Beier Transport ikke havde søgt byggetilladelse til at bruge dem til bolig og overnatning.
Også i april fik firmaet et påbud om ikke at have chauffører boende i containere i Padborg. Dengang blev containerne fjernet, inden kommunens næste besøg, skriver TV Syd.
Nu bor firmaets udenlandske chauffører ifølge Martin Gade Gregersen på firemands-værelser, hvor der er et bad til hvert værelse.
Martin Gade Gregersen siger, det er vigtigt for N&K Spedition at få afklaret, hvordan forholdene reelt har været hos Kurt Beier. Han kunne i dag konstatere, at de var noget anderledes end de billeder, han har set i medierne.
Han kunne for eksempel ikke se, at der kun var fire toiletter og bad til chaufførerne, som det ellers er blevet beskrevet. Derimod var der 14 toiletter og 14 brusere.
- Det er fine forhold. Det, vi har set i medierne, er et andet billede. De har fået ryddet op.
- Vi bliver nødt til at tage det her meget seriøst, og det skal Kurt Beier også gøre. Det her må ikke ske igen. Nu skal vi lave nogle flere kontroller for at komme helt til bunds, siger han.
'Der er intet at komme efter'
DR Nyheder har været i kontakt med Arla og transportfirmaet DVS, som også samarbejder med Kurt Beier Transport. Ingen af virksomhederne ønsker at stille op til interview.
Men samarbejdspartnerne overvejer deres fremtidige samarbejde med virksomheden og følger med i sagens udvikling, lyder det.
I går blev de 26 udenlandske chauffører afhørt i Padborg af både politiet og Center Mod Menneskehandel, og politiet efterforsker fortsat, om chaufførerne har været udsat for ulovlig menneskehandel.
Chaufførerne bestemmer nu selv, om de vil forlade Danmark, tage kontakt til deres ambassade eller fortsætte med at køre lastbil i Europa for Kurt Beier Transport.
Firmaets direktør, Karsten Beier, ønsker ikke at stille op til interview.
Hans advokat, Anders Németh, siger til DR Nyheder, at 'der ikke er noget at komme efter', at man samarbejder fuldt ud med politiet og forventer, at politiet vil nå frem til samme konklusion.
Billige chauffører er social dumping
Hos arbejdsgiverforeningen for den danske transportbranche, Danske Vognmænd, (DTL), mener den administrerende direktør i DTL, Erik Østergaard, at sagen fra Padborg langtfra er enestående.
Selvom beskrivelserne af forholdene er rystende, overrasker den ikke Erik Østergaard.
Ifølge ham har organisationen i flere år råbt vagt i gevær i forhold til de mange nye udenlandske lastchauffører, der kører rundt på vejene i de nordiske lande og i Tyskland og Frankrig og presser lønnen meget langt ned. Der er brodne kar i en del af transportbranchen, siger han.
- Det har været et stort problem i flere år, at meget billige østeuropæere har kørt heroppe, og nu er der nogen, der forsøger at presse citronen yderligere og ikke bare hente østeuropæere, men også folk uden for EU, fordi man kan få dem billigere end østeuropæerne. Det er katastrofalt for de nationale virksomheder og er en skævvridning af konkurrencen, og det er social dumping, siger han.
Han mener, at både EU-regler og reglerne for cabotage-kørsel er alt for nemme at udnytte til at få billig arbejdskraft til højindkomstlande som de nordiske. Og derfor skal reglerne strammes.
- Det er uacceptabelt og helt forkasteligt, at der er virksomheder, der kan finde på at hente folk fra den anden side af jordkloden til Danmark på de løn- og ansættelsesvilkår og i øvrigt indkvartere dem under så uhumske forhold, som vi har set dokumenteret her, siger Erik Østergaard.
- Det er jo ikke et spørgsmål om, at der er mangel på arbejdskraft. Der er masser af ungdomsarbejdsløshed i europæiske lande. Men der er nogle virksomheder, som spekulerer i at få folk ind til meget lave lønninger.
Derfor kører filippinske chauffører i Danmark
- •
* De seneste år har transportbranchen kigget ud af EU for at finde chauffører. Det er ifølge branchen selv, fordi der er mangel på chauffører. Fagforeninger mener, at det er lønpres.
- •
* I dag er reglerne sådan, at vognmænd kan hyre chauffører fra lande uden for EU, hvis de ikke kan finde ledige hænder inden for landets grænser.
- •
* I 2017 blev der givet tilladelse til 108.332 chauffører fra lande uden for EU - herunder Filippinerne. Det er 31 procent flere end i 2016.
- •
* Litauen og Polen er de lande, der inviterer klart flest chauffører til EU. Sidste år var der 62.192 alene fra Polen.
- •
* Danske selskaber kan derfor oprette et datterselskab i for eksempel Polen og ansætte sine chauffører derfra.
- •
* Når en chauffør har fået grønt lys til at køre i et EU-land, kan vedkommende køre i hele Europa.
- •
* Ifølge EU-reglerne er det tilladt for udenlandske lastbiler at køre med varer - såkaldt cabotagekørsel - internt i andre EU-lande i forbindelse med internationale transporter.
- •
Der er dog visse begrænsninger, men chaufførerne kan for eksempel tage tre ture i Danmark, en tur ud af Danmark og derefter tre ture igen. Kilde: Ritzau.