Det udskældte transportfirma Kurt Beier Transport A/S har med øjeblikkelig virkning meldt sig ud af sin brancheorganisation ITD, oplyser organisationen.
Ifølge ITD's bestyrelsesformand, Gert Jakobsen, har Kurt Beier Transport meldt sig ud for ikke at sværte hele transportbranchen til.
- Det siger sig selv med den her mediedækning, der har været de seneste dage, at det presser firmaet voldsomt og vores branche hårdt, siger bestyrelsesformanden.
Syd- og Sønderjyllands politi efterforsker fortsat, om der er grundlag for at sigte Kurt Beier Transport for menneskehandel.
Firmaet er blevet kritiseret for at huse chauffører fra Fillippinerne og Sri Lanka i containere i Padborg under primitive og ringe forhold, ligesom chaufførerne angiveligt har fået en timeløn på 15-20 kroner i timen.
Ikke kønt at se
ITD taler transport- og logistikvirksomheders sag og er enig i, at sagen med Kurt Beier Transport ikke ser godt ud for transportbranchen.
- Det er aldrig kønt at se, at hele vores branche bliver trukket ned på det niveau. Vi er ikke ret vilde med at skabe overskrifter på denne her måde, siger Gert Jakobsen.
- Det er helt igennem en trist sag. Det er triste billeder, der kommer frem. Det er altid trist, når sådanne forhold kommer frem i lyset, siger bestyrelsesformanden.
Han var med egne ord 'overrasket' over at høre om chaufførernes arbejds- og leveforhold hos Kurt Beier og kender ikke selv til lignende sager i transportbranchen.
ITD har ikke aktuelle planer om nogen særlig strategi, som skal sikre, at forhold beskrevet hos Kurt Beier ikke sker andre steder, siger Gert Jakobsen.
- Vi er ikke herre over den enkelte virksomhed. Vi kan kun appellere til, at man gør det bedste for medarbejderne og for branchen som helhed.
Som konsekvens af sagen har flere store virksomheder valgt at stoppe samarbejdet med Kurt Beier Transport - blandt andre DSV, Leman, Nagel Group og Arla.
DR Nyheder har kontaktet Kurt Beier Transports advokat, Anders Németh, men han ønsker ikke at kommentere udmeldelsen. Firmaets direktør, Karsten Beier, ønsker fortsat ikke at stille op til interview om sagen.
Tidligere har advokat Anders Németh sagt, at firmaet har overholdt alle regler, og at der ikke er noget at komme efter.
De i alt 26 chauffører, som har arbejdet hos Kurt Beier Transport, er blevet afhørt af både politiet og Center Mod Menneskehandel, som bistår i arbejdet med at få afdækket sagen.
De bestemmer selv, om de vil fortsætte med at arbejde for transportvirksomheden, forlade Danmark eller tage kontakt til deres ambassade.
DERFOR KØRER UDENLANDSKE CHAUFFØRER I DANMARK
- •
Ifølge fagforeningen 3F er de ansat gennem et datterselskab i Polen. Når filippinerne har fået opholds- og arbejdstilladelse i Polen, kan de frit og lovligt tage arbejde i blandt andet Danmark.
- •
De seneste år har transportbranchen kigget ud af EU for at finde chauffører. Det er ifølge branchen selv, fordi der er mangel på chauffører. Fagforeninger mener, at det er lønpres.
- •
I dag er reglerne sådan, at vognmænd kan hyre chauffører fra lande uden for EU, hvis de ikke kan finde ledige hænder inden for landets grænser.
- •
Litauen og Polen er de lande, der inviterer klart flest chauffører til EU. Sidste år var der 62.192 alene fra Polen.
- •
Danske selskaber kan derfor oprette et datterselskab i for eksempel Polen og ansætte sine chauffører derfra.
- •
Når en chauffør har fået grønt lys til at køre i et EU-land, kan vedkommende køre i hele Europa.
- •
Ifølge EU-reglerne er det tilladt for udenlandske lastbiler at køre med varer - såkaldt cabotagekørsel - internt i andre EU-lande i forbindelse med internationale transporter.
- •
Der er dog visse begrænsninger, men chaufførerne kan for eksempel tage tre ture i Danmark, en tur ud af Danmark og derefter tre ture igen.
- •
Kilde: Ritzau