Forårsudsalg, førudsalg og fødselsdagssalg. Der er udsalg i en eller anden form nærmest året rundt.
Den udvikling vil en række små butikker i Haderslev nu forsøge at kæmpe imod. Nøgleordet hedder samarbejde og fokus på kundeservice, kvalitet og oplevelser.
- Vi er jo presset af de store kæder, og man bliver bombarderet af udsalgs- og tilbudsskilte hele tiden, siger indehaver af tøjbutikken MG i gågaden i Haderslev, Jette von Dippe.
Hun er sammen med tre kolleger i byen initiativtager til et nyt butikssamarbejde, der skal gøre de små specialbutikker bedre rustet i kampen mod de store kædeforretninger.
- Det er altid nemmere at kæmpe imod både det evige udsalg og de meget lange åbningstider, når man er flere sammen, siger Jette von Dippe.
Planen er, at butikkerne ud over et praktisk samarbejde om for eksempel åbningstider og udsalg vil lave fælles events og henvise til hinanden, når de ikke selv kan opfylde kundens behov.
At samarbejde er vejen frem for de små butikker, det er ekspert i detailhandel ved Retail instituttet Henning Bahr ikke i tvivl om.
- Udsalgspresset vokser på alle aktører i branchen, og de små butikker kan ikke gå med i den konstante prisspiral, der er, siger Henning Bahr.
Han mener dog ikke, at specialbutikkerne helt kan undslå sig for at komme med nogle slagtilbud i ny og næ, men fokus på service og events hjælper også på salget.
- Det er vigtigt, at butikkerne står sammen om nogle aktiviteter. Det kan godt få forbrugerne til at interessere sig lidt mere for kvalitet og oplevelser og lidt mindre for pris, vurderer Henning Bahr.
Der er tale om et bredt samarbejde på tværs af branchen i Haderslev, og de fleste af byens specialbutikker er med.