De garvede shoppere vil huske en tid, hvor man kunne købe dyrt ind op til jul og få det hele til det halve i januar til udsalg. Men sådan er det ikke længere.
Butikkernes udsalg afløser nemlig i stigende grad hinanden, lyder det blandt andet fra erhvervsforsker og lektor på Institut for afsætningsøkonomi ved CBS Mogens Bjerre.
Han peger på, at butikkerne med de mange salgskampagner, fødselsdagstilbud og sæsonudsalg i stormagasiner og centre risikerer at skræmme kunderne væk.
- Kundernes oplevelse vil være, at butikkerne mister deres troværdighed, og kunderne mister dermed tilliden til butikkerne, siger han.
I Forbrugerrådet Tænk er man skeptisk over for tendensen, for ifølge vicedirektør Vagn Jelsøe kan de mange kampagneaftener, sæsonudsalg, fødselsdage og Black Friday-events vildlede kunderne, mener han.
- Jo mere butikkerne ustandseligt spekulerer i at holde udsalg, jo sværere bliver det for os forbrugere at finde ud af, hvor vi kan få tingene billigst, fordi priserne cykler op og ned, siger han.
I brancheorganisationen Dansk Detail anerkender man, at mange butikker har skruet op for antallet af sæsonudsalg og fødselsdage. Men det handler om ren og skær overlevelse, siger direktør Jens Birkeholm.
- Man må jo ikke glemme, at detailhandlerne er der for at tjene penge, og derfor er det vigtigt, at butikker med de her udsalgsaktiviteter også kigger på dem bagefter og undersøger, om man faktisk tjente penge på det, siger han.