Flere af politikerne i Region Syddanmark har udtrykt bekymring for, at Region Syddanmark mister respekten fra omverdenen, når "møgsager" om pengespild og dårlig ledelse bliver ved med at vælte frem i pressen.
Ifølge Trine Nebel, der er brandingekspert, fagmedarbejder på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole med speciale i omdømme og tidligere lokalpolitiker, så har regionens omdømme lidt et knæk.
- Der er ingen tvivl om, at regionen som forvaltningsenhed har fået dens omdømme beklikket på grund af de her sager, siger Trine Nebel.
Kritisk advokatundersøgelse
Senest er det kommet frem, at en advokatundersøgelse er særdeles kritisk over for tidligere regionsrådsformand Carl Holst fra Venstre. Rapporten beskriver blandt andet, hvordan både interne og eksterne folk i perioden fra 2013 og frem til folketingsvalget 2015 gentagne gange blev bedt om at lave taler til Carl Holst, som var relateret til hans private valgkampagne.
Rapporten sætter blandt andet også spørgsmålstegn ved udgifterne til et kursus, som Carl Holst og en ledende medarbejder var på i 2014.
Carl Holsts advokat Karoly Nemeth siger, at rapporten indeholder faktuelle fejl, og han finder det stærkt kritisabelt, at Carl Holst ikke er blevet foreholdt materialet og ikke har haft chancen for at forsvare sig.
Et tillidsbrud
Rapporten er blot det seneste aspekt i de mange sager om den tidligere regionsrådsformand.
- Når regionen er blevet beklikket på den her måde, så er det fordi, at der er sket et tillidsbrud mellem regionen som forvaltning og borgerne, der bor i regionen, siger Trine Nebel.
Region Syddanmark skal derfor nu arbejde hårdt på at bevise over for borgerne og omverdenen, at den er til at stole på, mener hun.
- Et tillidsbrud reparerer man ved at arbejde med sin integritet og med sit engagement. Det vil sige, man skal forstå, hvad det vil sige at være en autentisk afsender. Det betyder, at man gør og siger det, som også er ens værdier. Og så skal man også være hæderlig. Det er ens virke, at man skal være hæderlig, ærlig og ubestikkelig, forklarer Trine Nebel.
Nærværende medarbejdere
Og når borgerne møder regionens medarbejdere i dagligdagen, så er der ifølge Trine Nebel nogle klare nøgleord, som medarbejderne skal være bevidste om.
- Når borgerne så møder regionen, så skal regionen være til stede, nærværende og oprigtig interesseret. Det er lige præcis de ting, der er på spil, når folk beskriver, at de har oplevet tillidsbrud, siger Trine Nebel.
Selvom regionens omdømme er blevet dårligere, får det dog ikke de store konsekvenser på længere sigt, mener Trine Nebel.
- Sagerne koncentrerer sig jo om Carl Holst som person, og han arbejder jo et andet sted nu. Og så har regionerne jo nogle sundhedsfaglige ydelser, som borgerne har brug for. Borgene skal jo stadig på sygehuset, hvis de har brug for det, siger hun.