11 albanere skjulte sig i Henriks trailer: Han fik regninger og bøder for knap en million kroner

Danske chauffører beder om nye ruter af frygt for kæmpebøder for menneskesmugling.

Vognmand Henrik Skov Christensen har flere gange oplevet, at albanere har skjult sig under eller i hans lastbiltrailere i håbet om illegalt at komme med færgen til England. (© (c) DR)

Næsten en million kroner i ødelagt gods, bøder for menneskesmugling, hotelophold og flybilletter til 11 mennesker. Det er den regning, vognmand Henrik Skov Christensen i dag står til at skulle betale.

- Det er slet ikke rimeligt. Det er jo fuldstændig ude af mine hænder.

I november 2016 sendte Henrik Skov Christensen en trailer til England via Esbjerg Havn.

Traileren havde været parkeret uden for havneområdet i fire timer og blev tjekket, inden den blev kørt ombord på færgen. Men da traileren kom i land i England hoppede ti voksne albanere samt et spædbarn ud.

- Jeg fik en regning på 566.000 kroner i tabt gods, da det skulle destrueres - plus hotelophold og 2.000 pund i bøde per person, siger vognmanden.

Samlet set løber regningen for de 11 ubudne gæster op i 962.000 kroner.

54 albanere taget på tre måneder

Siden i sommer har Esbjerg Havn oplevet en øget trafik af albanere, som trænger ulovligt ind på havneområdet og gemmer sig i og under lastbiltrailere for at komme med færgen til Storbritannien.

Alene i årets tre første måneder er 54 albanere blevet taget på fersk gerning på havnen i Esbjerg, efter at de har forsøgt at komme illegalt til England.

Hos transportbrancheorganisationen ITD genkender Jørn-Henrik Carstens, der er politisk chef, også billedet.

- Det er et tiltagende problem. Der er flere og flere af vores medlemmer, der har henvendt sig og spurgt, hvordan de skal forholde sig for at sikre sig mod illegale passagerer.

Chauffører frygter store bøder

Bøden for at smugle et menneske til England er 2.000 pund eller cirka 17.000 kroner.

Hos ITD oplever man, at flere chauffører beder om andre ruter af frygt for den økonomiske konsekvens, det kan have, hvis en albaner kravler ind i traileren, efter chaufføren har sat den på Esbjerg Havn.

Jørn-Henrik Carstens mener, at det er helt urimeligt, at det er vognmanden, der står med bevisbyrden, når der hopper illegale immigranter ud af en dansk trailer i England.

- Det er imod de principper, vi har i retssikkerheden. Vi mener ikke, at det er chaufførens opgave at udføre grænsekontrol, men det er det, de kommer til at skulle gøre, siger Jørn-Henrik Carstens.

  • Albanerne gemmer sig i lastbiler på Esbjerg havn i op til fem dage ad gangen. (© (c) privatfoto)
  • Chaufførerne finder tydelige tegn på, at Albanerne har gemt sig i lastbilernes hængere i dagevis. (© (c) privatfoto)
  • Albanerene skærer hul i lastbilernes pressening for at komme ind. (© (c) privatfoto)
  • Indeholder lasten fødevarer skal det hele destrueres, hvis albanerne har opholdt sig mellem varerne. (© (c) privatfoto)
1 / 4

Fra politisk side er der kritik af størrelsen af bøderne.

Blandt andet fra Christel Schaldemose, der er kandidat til Europa-Parlamentet for Socialdemokratiet.

- Vognmændene har et medansvar, men når man uforvarende ender med at få en kæmpe bøde, fordi der ikke har været sikring nok i havneområdet, er det urimeligt.

Hos Venstre er kandidat til Europa-Parlamentet Asger Christensen enig.

- Selvfølgelig har de et ansvar for, at de ikke slæber uønskede personer eller varer ind i et andet land, og der skal også være en straf for det, men det her er langt ud over det, der er retfærdigt.

Har ikke betalt bøder endnu

Vognmand Henrik Skov Christensen sender hvert år cirka 20.000 trailere med færgen til England. Men selvom forholdene er forbedret, efter Esbjerg Havn har øget sikkerheden, mener han, at problemet skal løses i EU.

- Det er reglerne, der er skruet forkert sammen, når det kan lade sig gøre, at de samme mennesker bliver ved og ved med at forsøge, indtil de en skønne dag kommer til England.

Henrik Skov Christensen har endnu ikke betalt regningen på 962.000 kroner endnu, da sagen, der er for retten i England, stadig ikke er afgjort.