Sidste uges chokmelding om, at byggeriet af Femern-tunnellen bliver yderligere forsinket på grund af 4.000 tyske protester, skaber røre i danske farvande.
Protesterne udløser endnu en langstrakt høringsfase på minimum to år og muligvis en retssag. Dermed er starten på byggeriet bliver skubbet til 2019, og forsinkelserne har allerede betydet fyringer i Femernforbindelsen.
I morgen skal Femern A/S stå skoleret for forligskredsen, og der er på forhånd lagt op til hed debat.
LA: Hvor var bestyrelsen?
Liberal Alliances transportordfører Villum Christensen er rasende. Han forstår ikke, hvad de højtlønnede direktører og bestyrelsesmedlemmer i Femern A/S har lavet, og hvorfor de ikke har advaret Folketinget om, at der var tyske protester på vej.
- Jeg har svært ved at se, hvad vi skal bruge sådan en bestyrelse til, hvis vi kan blive bragt i sådan en situation, vi er i, siger Villum Christensen.
- Det er helt fundamentalt, at man ved, hvad der foregår på den anden side, siger han.
Ikke brug for mandagstrænere
Til gengæld maner den tidligere transportminister Magnus Heunicke (S) til besindighed. Ifølge ham er forsinkelsen også kommet bag på den tyske transportminister, som Heunicke har haft en særdeles tæt forbindelse til.
- De har hidtil sagt til os, at Tyskland var klar med miljøgodkendelse her til efteråret. Men de 4.000 høringssvar har resulteret i, at der er risiko for en retssag. Det er klart, at det er worst case scenario, at det måske bliver til virkelighed, siger Magnus Heunicke.
- Dansk politik er fuld af mandagstrænere, tilføjer Heunicke, der ikke mener, der er brug for uro på de indre danske linjer:
- Den slags har vi ikke brug for her. Vi har brug for folk, der arbejder med os og arbejder for Femernforbindelsen. Vi har ikke brug for det modsatte i den her situation, siger Magnus Heunicke.
Forsinkelsen kommer til at koste dyrt
Den tidligere transportminister bliver bakket op af partifælle og transportordfører Rasmus Prehn (S), der mener, at det først og fremmest handler om, at forligspartierne må stå sammen.
- Nu slår vi koldt vand i blodet, og det jeg koncentrerer mig om, er at holde sammen på forligskredsen. Vi skal have lavet det her projekt. Det er et meget vigtigt i forhold til at binde Europa bedre sammen, siger Rasmus Prehn.
Forbindelsen bliver mindst 3-4 milliarder dyrere, og projektet risikerer at miste EU-tilskuddet, der kun gælder til 2019, siger Dansk Folkepartis trafikordfører, Kim Christiansen, der dog fortsat er en varm tilhænger af tunnellen.