Debat om nummerplader på vandet raser: Her har de dem allerede

Det har i mange år været et krav, at alle både, der sejler på Gudenåen og Silkeborg-søerne, har nummerplade.

Det har i mange år været et krav, at alle både, der sejler på Gudenåen og Silkeborg-søerne, skal være registrerede og have nummerplade. (Foto: © Henning Bagger, Scanpix)

Siden weekenden, hvor to kvinder døde i en jetski-ulykke i København, har debatten raset om, hvorvidt alle både og vandscootere skal registreres og have nummerplade.

Den model har man allerede erfaringer med i Østjylland.

I mange år har det nemlig været et krav, at alle både, der sejler på Gudenåen og Silkeborg-søerne, er nummerpladeregistrerede.

Det fortæller Morten Horsfeldt Jespersen, som er sekretariatsleder ved Gudenåkomitéen, der er et samarbejde mellem de syv kommuner, som Gudenåen løber igennem.

- Vi er glade for at have et overblik over, hvilke både der sejler på farvandet, siger Morten Horsfeldt Jespersen.

Det er forbudt at sejle hurtigere end otte knob. Hvis nogen overskrider den grænse, er det en fordel, at bådene bærer nummerplader, mener Morten Horsfeldt Jespersen.

- Vi kan i hvert fald finde frem til, hvem der ejer båden, og hvis det ikke er ejeren, der har sejlet den, så har vi stadig noget på båden, hvis den bliver taget i at sejle for stærkt, siger han.

Han mener dog ikke, at man med garanti kan sige, at folk sejler mere forsvarligt, når deres båd er registreret og forsynet med en nummerplade.

- Man kan håbe, at det giver en præventiv effekt. Hvis man sejler for hurtigt, efterlader båden eller bliver involveret i noget skidt, så kan vi jo i hvert fald se hvem, der ejer båden, siger han.

Registreringen gør også arbejdet nemmere for politiet, når det skal håndhæve lov og orden på vandet, fortæller Vagn Steensig Kristensen fra lokalpolitiet i Ry.

- Når man har kontakt med en båd, så kan man umiddelbart se, om de rette personer er ombord, siger han.

Det er desuden ulovligt at sejle med vandscooter på Gudenåen og ved Silkeborg-søerne.