I slutningen af 2015 præsenterede Aarhus Lufthavn det dårligste passagertal i dette årtusinde. For fjerde år i træk havde lufthavnen nedgang i antallet af passagerer, og flere ruter fra lufthavnen er lukket.
Aalborg Lufthavn har været ude og sige, at de ikke længere ser lufthavnen i Tirstrup som en konkurrent. Men lufthavnsdirektør i Aarhus Peter Høgsberg har tidligere slået fast, at han tror på, at bunden nu er nået, og at det nu vil gå fremad.
De seneste ti år har ellers været hårde ved den omdiskuterede lufthavn, der har mistet i alt 200.000 passagerer siden 2006. Vi har samlet de vigtigste punkter.
2005-2007: Indenrigsflyvninger lokker folk til
Lufthavnens passagertal stiger fra 2005-2006 samlet set med 2,8 procent til 553.084 passagerer. Det er ifølge lufthavnen især indenrigsflyvningen, der driver fremgangen.
Her går det nemlig fremad, mens udenrigsruterne og charterrejserne er ligger på samme niveau som året før.
Frem mod 2007 er det så omvendt: Trafikken på ruterne til udlandet og chartertrafikken stiger med henholdsvis 13,5 procent og 5,4 procent. Men indenrigstrafikken falder med 4,3 procent. Samlet set er der dog en fremgang i passagertallet.
2008: Passagertallet begynder at falde
På trods af en beskeden vækst i lufthavnen er der samlet set en tilbagegang i passagertallet på 11,6 procent. Færre passagerer end i 2007 har taget flyet inden for landets grænser, til udlandet og på charterferie.
Til gengæld begynder langt flere at benytte lufthavnen til firmaflyvning i egne fly og taxaflyvning.
2009-2011: Finanskrisen rammer, men så kommer opturen
Regnskabet for 2009 viser et underskud på driften på 1,8 millioner kroner. Ifølge lufthavnen er det finanskrisen, der har ramt. Det bliver derfor besluttet at nedskrive lufthavnens aktier.
I løbet af 2009 og frem til 2011 stiger passagertallene dog fra 5.26.344 til 591.327. I 2011 leverer Aarhus Lufthavn det bedste samlede resultat i ti år og det bedste nogensinde for chartertrafikken.
2012: Cimber Sterlings konkurs rammer hårdt
Allerede året efter, at lufthavnen har præsenteret sit bedste resultat i årevis, går det ned ad bakke for lufthavnen. Cimber Sterlings konkurs rammer lufthavnen hårdt, og passagertallet falder med 18 procent fra 2011 til 2012 og er nu 484.664.200
SAS opruster fra Aarhus med større og flere fly og priserne på flybilletterne stiger.
2013-2015: Passagertal i frit fald
I 2013 fordobles antallet af fly til København. Alligevel fortsætter passagertallet med at rasle ned til de dårligste, der nogensinde er blevet målt for lufthavnen.
SAS dropper to planlagte udenlandsruter.
Det efterfølgende år byder på endnu en nedtur. Passagertallet er nu på 422.145.
Antallet af rejsende bliver ved med at falde i 2015, i takt med at Ryanair dropper tre ruter.
Passagertallet falder til et nyt lavpunkt på 364.836 passagerer. Aalborg Lufthavn nu er fire gange så stor som Aarhus Lufthavn og melder ud, at flere af passagererne er fra Aarhus Lufthavns område.
Efterår og vinter 2015: Fremgang og fornyet optimisme
På trods af historisk dårlige passagertal, tror lufthavnsdirektør Peter Høgsberg på fremgang i 2016.
I november og december præsenterede lufthavnen en fremgang på udenrigsruterne på grund af nye ruter.
- Det gør, at jeg også tror på, at det er den trend, vi vil se fremover, siger lufthavnsdirektør Peter Høgsberg.
SAS åbner i sommeren 2016 en direkte rute til Mallorca, og selskabet Beach Tours har meddelt, at de snart vil flyve chartergæster fra Aarhus.