En tredjedel af indenrigsruterne er væk

Op mod en tredjedel af de danske indenrigsflyvninger er forsvundet. Og de kommer ikke igen. Tværtimod forudser luftfartsbranchen endnu større tab.

Aarhus Lufthavn, Tirstrup, fly (Foto: © Thomas Schmidt Nørgaard, DR)

Op mod en tredjedel af de danske indenrigsflyvninger er forsvundet. Og de kommer ikke igen.

Det skriver Morgenavisen Jyllands-Posten.

Større fly betyder, at antallet af sæder er faldet mindre, men samtidig er priserne steget, fordi konkurrencen er reduceret.

Derfor står lufthavnene nu til et massivt passagertab og fald i indtjeningen.

Cimbrer Sterling trækker andre med ned

Månederne efter Cimber Sterlings konkurs har også været hårde for provinslufthavnene, fordi det krakkede selskab sad på halvdelen af indenrigstrafikken.

I flere lufthavne gik det langsomt med at få andre operatører på plads, og først i denne uge har SAS øget kapaciteten i både Aarhus Lufthavn og Aalborg Lufthavn. Med udvidelserne fra det skandinaviske flyselskab regner lufthavnene med, at trafikprogrammet for de kommende måneder og vinteren mere eller mindre er på plads.

Yderligere passagertab

Konsekvenserne er dog dystre, og de to største indenrigslufthavne forudser et varigt fald i passagertallene, med mindre nye flyselskaber kommer ind på markedet.

- Jeg forventer, at trafikken på indenrigsruterne på længere sigt vil falde med 15-20 procent, siger Ole Paaske, direktør for Aarhus Lufthavn, til Jyllands-Posten.