Når busser fragter spejdere, fodboldspillere og børnehavebørn rundt i landet, så skal de selvfølgelig være i orden.
Sådan lyder det fra organisationen Danske Busvognmænd, der er ved at få udarbejdet en aftale med den landsdækkende synsvirksomhed Applus, så alle vognmænd, der er kunder hos Applus, vil kunne få testet bremser uanset, hvor lang tid der er til næste syn.
Det sker som følge af den seneste uges buskontroller i Nordjylland og Sønderjylland, der afslørede omfattende fejl og mangler på flere busser. I alt ti busser har fået klippet pladerne, mens endnu flere blev indkaldt til ekstra syn.
Omfanget af busser, der dumpede kontrollerne, chokerer administrerende direktør for Danske Busvognmænd, Steen Bundgaard.
- Det ser vi på med stor alvor. Tallene er i en størrelsesorden, som jeg ikke kan mindes, at vi har set tidligere, siger han og fortæller, at aftalen med Applus er et forsøg på at rette op på problemerne.
Den vil ifølge Steen Bundgaard betyde, at vognmændene får bedre mulighed for løbende at kontrollere, om busserne er i orden, og om de overholder de gældende regler.
- Der er mange ting på en bus, hvor vognmanden selv kan gå rundt og konstatere, om tingene er i orden, men det at konstatere, om en bus skævbremser, er ikke noget, man kan se med det blotte øje. Det kræver rimelig avanceret måleudstyr at se, om de ting er i orden, siger han.
Udover den nye aftale om bremsetest skal danske busvognmænd også mødes med Rigspolitiet for at gennemgå de seneste ugers kontroller, fortæller han.
Er der fremover selskaber, hvor politi og kontrolmyndigheder gentagne gange registrerer alvorlige fejl, så bør det få konsekvenser, understreger Steen Bundgaard.
- I særlig grove tilfælde kan man også se på, om man skal tilbagekalde deres ret til overhovedet at udøve vognmandsvirksomhed, mener han.
Tidligere i dag har Hjørring Turistfart og Citibus, der i sidste uge fik klippet plader på flere af busserne ved fodboldturneringen Dana Cup i Hjørring erkendt, at de har lavet fejl.
Også her vil man nu gå politiets resultater igennem for derefter at lægge en plan for, hvordan busserne kan komme på ret køl igen.
*Af en tidligere version af denne artikel fremgik det, at Steen Bundgaard er formand for Danske Busvognmænd. Det er ikke korrekt. Han er administrerende direktør.