Her er tilliden stor: Købmand Anita vil give nøglen til kunderne efter lukketid

Det skal være endnu lettere for købmandens kunder at få fat i det, de mangler - uanset hvornår de mangler det.

Du mangler et kilo sukker. Men købmanden er lukket. Hvad gør du?

Købmand Anita Sørensen fra Let-køb i Staby vest for Holstebro vil overlade butiknøglen til de mest trofaste kunder, så de fremover kan låse sig ind i butikken og købe ind - uden for den sædvanlige åbningstid.

- Der er fem kilometer ind til byen, så jeg synes, det kunne være rart, hvis man lige står og mangler to kilo sukker, at man kan gå herind efter klokken seks om aftenen, forklarer hun.

Anita Sørensen har tillid til, at de trofaste kunder ikke snyder hende, hvis de får nøglen til butikken. - Jeg tror ikke, jeg løber nogen risiko. Dem, vi snakker om, er mine daglige kunder, som jeg kender. (Foto: © Steen Færgemand DR Midt & Vest)

Inspirationen har hun hentet fra bibliotekerne, hvor flere har succes med at lave selvbetjente løsninger, hvor lånere selv låser sig ind uden for åbningstid og finder og låner bøger.

- Når det kan fungere godt på bibliotekerne, så kan jeg ikke se, hvorfor det ikke også skulle fungere godt her, siger hun.

Den særlige nøgleservice er tiltænkt de mest loyale, lokale kunder. Det er såkaldte Pluskunder, som hver måned indbetaler et beløb på en konto hos købmanden, som de så bruger af, hver gang de handler.

- Jeg vil gerne kunne give noget igen til de kunder, for de viser jo en slags loyalitet over for mig, forklarer hun.

- Det ville være fantastisk, mener købmandskunde Maren Johansen. Hun er helt klar til at låse sig selv ind i den lokale købmandsbutik uden for åbningstiden, så snart muligheden er der. (Foto: © Steen Færgemand DR Midt & Vest)

Ideen er god, mener nær og fjern

Maren Johansen er én af de faste kunder, som kommer dagligt i købmandsbutikken i Staby. Hun er vild med idéen om at handle efter lukketid.

- Jeg arbejder i Århus og i København og over hele landet, så jeg pendler rigtig meget. Det ville være fantastisk, når man har glemt to liter mælk klokken ti om aftenen eller noget til madpakkerne, at man lige kunne smutte hen og hente noget, siger hun.

Langt væk fra Staby - hos analyse- og konsulentvirksomheden Retail Institute Scandinavia uden for København - ser de også fine muligheder i den vestjyske købmands idé.

- Jeg synes, det lyder spændende. Jo flere nye ting, man gør, der kan øge relevansen af ens kontakt til kunderne, jo bedre risikerer man, at det går, siger adm. direktør Henning Bahr.

Når en købmand ikke har forfærdeligt mange husstande i sit område, skal hun være virkelig tæt på kunderne og servicere dem morgen, middag og aften.

- Det her med, at kunderne selv kan lukke sig ind, er måske også lille smule farligt, men test det dog af, og se, om det fungerer, og så byg videre på det, opfordrer han.

Tilliden er stor i Staby

Tilliden til kunderne har Anita Sørensen allerede.

- Folk er så ærlige herude. Jeg har set flere gange her i sommer, at én har tabt sin pung på parkeringspladsen. Fluks kommer der nogen herind med den, og så får vi ringet og fortalt, at pungen er fundet, forklarer hun.

Næste skridt for købmanden i Staby er at finde penge til at få udviklet teknikken, som skal gøre det muligt at lade kunderne shoppe selv efter lukketid.

- Jeg tænker, at ideen er så spændende, at en række fonde vil kunne finansiere det tekniske. Ideen kan jo bruges andre steder også, siger Anita Sørensen.