Ny kunde i Totalkredit: Jeg føler mig rigtig dårlig behandlet

Totalkredits højere bidragssats giver en ekstraudgift på 8.000 kroner om året for familie på fem.

Jesper Sommer, hans kone og tre børn skal finde 8.000 kroner om året i det daglige forbrug for at dække den højere bidragssats.

Efter fire måneder som kunde i Totalkredit vil husejer Jesper Sommer skifte til et nyt selskab.

- Jeg føler mig rigtig dårlig behandlet som kunde. Jeg skifter realkreditselskab uanset om koster mig penge, siger han.

Det sker, som en reaktion på, at Totalkredit sammen med Nykredit vil hæve bidragssatsen hos selskabernes 440.000 kunder. Betingelserne i Jesper Sommers aftale med Totalkredit er derfor lavet om.

- Vi har købt et produkt til en bestemt pris, men vi sidder tilbage med et lån, der er meget dyrere, end vi troede for fire måneder siden, forklarer han.

Den højere bidragssats vil koste Jesper Sommer og hans kone 8.000 kroner om året. For familien med tre børn er det mange penge, og de har kun det almindelige forbrug at skrue på.

- Det betyder, at vi må spare andre steder, da vi ikke har så mange penge. Vi tager ikke på sommerferie i udlandet hvert år, men vi havde håbet på en tur i Legoland, som nok bliver droppet, siger Jesper Sommer.

Han har klaget til Totalkredit, men han synes ikke, at der er noget i realkreditselskabets betingelser, der sikrer ham som kunde.

Derfor bliver næste skridt for ham at se sig om efter et nyt selskab.

- Det koster mellem 12.000 og 14.000 at skifte til andet realkreditinstitut, så det kan på den lange bane også betale sig, da stigningen på bidragssatsen på få år er større.

I Nykredit og Totalkredit forsvarer man prisstigningen, for den er nødvendig, for at virksomheden fortsat kan konkurrere, hævder Michael Rasmussen, bestyrelsesformand i Totalkredit og koncernchef i Nykredit.