Kommuner opretter mentorordninger for unge i stor stil - og det virker

Det er godt at have en voksen støtte, når man kæmper med at få afleveret opgaver til tiden.

Mentorerne hjælper de unge med at komme i uddannelse eller job. (Foto: © NIELS AHLMANN OLESEN, Scanpix)

Når folkeskolen er slut, og voksenlivet kalder, risikerer nogle unge at blive tabt, fordi de ikke kan håndtere de mange nye opgaver, der følger med at være voksen.

For dem kan en mentor have stor betydning for, om de kommer godt i gang med en uddannelse eller et arbejde. Sådan lyder erfaringerne fra flere hovedstadskommuner.

I en rundringning til 12 tilfældige kommuner, som P4 København har lavet, svarer samtlige af kommunerne, at de har mentorordninger for unge.

En af dem er Gladsaxe Kommune, hvor Bettina Jantzen er frivilligkoordinator. Og selvom man ikke alene kan tilskrive mentorordningen de gode resultater, så tør hun godt kalde ordningen en succes.

- Vi har haft over 60 i forløbet sidste år, og ud af dem er der kun to-tre stykker, der er droppet ud, så det er jo en succes, siger hun.

Elevplads i Fakta

Også Ishøj Kommune tilbyder mentorordninger.

Her har Thomas Vandsted i lidt over et år været frivillig mentor for en ung mand. Da de mødtes første gang, kæmpede manden med at afslutte en uddannelse og holde på et job.

- Den unge mand havde været igennem så mange ting hos kommunen og havde ikke rigtigt tiltro til nogle af dem mere efterhånden. Og det var svært for ham at tro på, at det overhovedet kunne lade sig gøre. Så jeg var en sådan en sparringspartner for ham, siger han.

Med blandt andet med hjælp fra Thomas Vandsted lykkedes det at få en elevplads og et særligt uddannelsesforløb hos Fakta.

- Der har han snart været i et års tid, og der er de rigtige glade for det – både Fakta og den unge herre, så det er gået over al forventning, siger han.

Og mentorordningerne kan da også have stor betydning for de unge, vurderer Noemi Katznelson, der er leder for Center for Ungdomsforskning på Aalborg Universitet i København.

- Mange af de her unge har nogle meget afbrudte forløb, og der kan mentoren være med til at bygge bro, skabe sammenhæng og give retning, siger hun.