København indskærper regler: Ingen Michelin-middag for kommunale kroner

Selskabet bag det kommunalt ejede Royal Arena havde et ekstravagant forbrug af luksusmiddage og rejser, fastslår redegørelse.

Man kan ikke være bestyrelse i et kommunalt ejet selskab og så tage på udlandsrejse og spise luksusmad, fastslår redegørelse fra Københavns Kommune. (Foto: © Danish Venue Enterprise)

Det var i strid med Københavns egne regler, da bestyrelsen bag det kommunalt ejede Royal Arena tog på udlandsrejser og spiste dyre middage på blandt andet en Michelin-restaurant i London.

Sådan siger Københavns overborgmester Frank Jensen (S), efter han har modtaget redegørelsen om Royal Arena-sagen.

- Der har været et ekstravagant forbrug i Arena-selskabet, som ikke stemmer overens med at være et offentligt ejet selskab, siger Frank Jensen.

Derfor vil han have indskærpet, at luksus og overforbrug ikke hører til i kommunen:

- Det vil nu blive understreget over for alle kommunens ansatte, at man skal have en politik i forhold til deltagelse i rejser og repræsentation. Vi vil simpelthen ikke have, at man har et for ekstravagant forbrug, siger han.

Savner svar på formål med dyre middage

Men på trods af redegørelsen og indskærpelsen af de kommunale regler, mangler der i redegørelsen stadig svar på vigtige spørgsmål i Arena-sagen, mener de Konservative på Københavns Rådhus:

- Jeg savner svar på, hvad formålet med rejserne og middagene har været, og om det er berettiget, at bestyrelsen selv sad med ved bordet, siger gruppeformand Jakob Næsager (K).

Han anmeldte i midten af december 2016 direktøren for selskabet bag Royal Arena til politiet for mandatsvig. Det skete, da det kom frem, at selskabet på få år havde brug næsten 2,5 millioner kroner på rejser, middage og repræsentation.

- Hvis direktøren har slået ud med armene og inviteret bestyrelsesmedlemmerne med på rejser verden rundt og med til dyre middage, er de nærmest lullet i søvn af god mad og dyr vin, hvis de skal føre tilsyn med direktøren, siger Jakob Næsager.