Kritikken mod Venstre-regeringens planer om at indrykke skræmme-annoncer rettet mod flygtninge vil ingen ende tage.
Først var det de andre partier i Folketinget. Så var det eksperterne. Så var det en gruppe danskere, der indrykkede modannoncer. og nu er det så erhvervslivet, der siger fra.
En række erhvervsledere for store virksomheder som Grundfos, Microsoft og Norisol opfordrer i Jyllands-Posten regeringen til at droppe planerne om at forsøge at skræmme flygtninge væk fra Danmark med annoncer i udenlandske aviser.
Kampagnen kan nemlig ende med at skade Danmarks muligheder for at tiltrække udenlandsk arbejdskraft - og dermed gå ud over væksten herhjemme.
- Der er andre end flygtninge, der læser aviser, og hele tonen og synet på udlændinge er bekymrende, siger Carsten Hoeck, koncernchef i Norisol, som beskæftiger 1.500 medarbejdere i norden til DR Nyheder.
Fremtidens mørke udsigter
Carsten Hoeck frygter helt konkret for fremtiden, da hans egen virksomhed står overfor, at flere af Norisols danske ansatte snart går på pension, hvilket efterlader et hul i den veluddannede arbejdskraft, som kun kan fyldes af udlændinge.
- Min bekymring er, at vi får svært ved at rekruttere ny arbejdskraft til at supplere dem, der går på pension. Det er en virkelig trussel mod os som virksomhed i fremtiden, siger han og påpeger, at både Tyskland, Sverige og Norge for tiden oplever større opsving.
- Østlandsk arbejdskraft kan jo bare vælge at tage til Tyskland i stedet for at tage til Danmark, hvis tonen er så hård, siger han.
Venstre: Ikke samme aviser
Men den kritik er helt misforstået, hævder Venstres integrationsordfører Marcus Knuth. Han ser annoncerne mod flygtninge og forsøget på at hyre udenlandsk arbejdskraft som to uafhængige størrelser.
- Vi mener ikke, at det vil have nogen indflydelse på folk i Canada eller Australien, der overvejer at søge mod Danmark for at arbejde, at vi laver en målrettet kampagne mod flygtninge, siger Marcus Knuth.
- Det er jo ikke New York Times, vi vil indrykke annoncer i. Vi vil gøre det i de områder, hvor menneskesmuglerne opererer. Det kunne være i Libyen og Tyrkiet, som er to af de primære brohoveder for flygtningestrømmen til Danmark. Og jeg tror ikke, det er de samme medier, der bliver læst af størstedelen af den udenlandske arbejdskraft, vi gerne vil have hertil.
Marcus Knuth mener, at kritikken fra erhvervslivet minder meget om en gentagelse af samme kritik som VK-regeringen modtog i 00'erne, da regeringen også valgte at køre kampagne mod flygtninge.
- Dengang fik vi masser af arbejdskraft til landet og antallet af flygtninge faldt, så kritikken viste sig ikke at være berettiget, siger integrationsordføreren.
Andre lande kører også kampagner
Han henviser samtidig til, at regeringen ikke er den eneste i Europa, der mener, at kampagner mod flygtninge kan virke. Således har både Norge og Østrig kørt kampagner rettet mod specifikke befolkningsgrupper, som er flygtet til deres lande.
- Norge kørte en kampagne i Kenya, hvor de advarede mod at lade sig lokke af menneskesmuglere, og Østrig har kørt en kampagne i Kosovo, fordi de har et højt pres derfra. Og mig bekendt har hverken Norges eller Østrigs erhvervsliv lidt af den grund, siger Marcus Knuth.
Heller ikke i regeringens støttepartier Dansk Folkeparti og Konservative mener man, at der er nogen grund til at frygte, at udenlandsk arbejdskraft begynder at gå udenom Danmark på grund af en annoncekampagne.
- Jeg rejser meget, og jeg hører aldrig folk sige, at Danmark er et mærkeligt land, fordi vi strammer reglerne, siger Konservatives integrationsordfører Naser Khader til Ritzau.
DF: Danmark bliver ikke et lukket land
Dansk Folkeparti deler den holdning og tror sagtens, at udlændinge kan kende forskel på flygtningepolitik og et godt arbejdsmiljø.
- En målrettet kampagne imod potentielle asylansøgere fra Somalia, Eritrea og Sydsudan medfører jo ikke, at Danmark udvikler sig til et lukket land, skriver Dansk Folkepartis erhvervsordfører Hans Kristian Skibby i en pressemeddelelse.
- Vil vil jo naturligvis fortsat være et af de ubetinget mest åbne lande i verden for efterspurgt udenlandsk arbejdskraft fra stribevis af udviklede lande, siger han.
Ifølge DR Nyheders oplysninger er regeringens kampagne stadig blot under udvikling. Der er for eksempel stadig ikke valgt, hvilke medier annoncerne skal bringes i.