Det er trist at bruge penge på at holde flygtninge væk fra Danmark.
Sådan lyder det fra politisk ordfører i SF, Jonas Dahl, efter udlændinge- og integrationsminister Inger Støjberg (V) har bebudet, at hun vil indrykke annoncer i udenlandske aviser, som skal oplyse flygtninge om regeringens politiske stramninger på udlændingeområdet.
- Det er bedrøveligt og trist. Danmark er kendetegnet ved medmenneskelighed. Det er trist, at man ikke har mere fokus på at bruge pengene fornuftigt på at hjælpe mennesker i nød og ikke en dyr kampagne, siger han til DR Nyheder.
Jonas Dahl mener, at Venstre glemmer det menneskelige aspekt, når de nu overvejer at skræmme flygtninge fra at søge mod Danmark.
- Jeg tror ikke, der er nogen, der flygter for sjov. Hvis en af os havde set vores familiemedlemmer eller naboer blive skudt, havde vi også tage børnene under armen og flygtet ud af landet.
- Jeg ser det som propaganda, der mest af alt skal bruges i dansk politik.
DF roser Venstres kampagneplaner
Hos Dansk Folkeparti er der modsat roser til Inger Støjberg og Venstre for planerne om skræmmekampagnen mod flygtninge.
Her mener udlændingeordfører Martin Henriksen, at der kan være god effekt af at indrykke annoncer i udenlandske aviser og fortælle, at Danmark ikke er et sted, man skal søge til, hvis man er flygtning.
- Det er rigtigt klogt, og det er godt set af ministeren. Hvis ministeren står ved det, så er det rigtig godt for vores fædreland, siger han.
For en uge siden foreslog DF, at Danmark skulle køre en skræmmekampagne i samme stil som man havde gjort i Australien og lave en video, hvor en general fra hæren advarer mod at tro, at Australien kan blive flygtningenes hjem.
Det afvises dog af integrationsministeren, men alligevel mener udlændingeordfører Martin Henriksen, at Venstre og regeringen har fat i noget.
- Uanset om det bliver en video eller noget andet, så trækker ministeren i den rigtige retning, og det vil jeg gerne kvittere for, især efter en uge, hvor rigtig mange har haft travlt med at være forarget over Dansk Folkepartis forslag om en informationskampagne, siger han.