Brancheorganisationen for dansk vejgodstransport, ITD, er stærkt utilfreds med den redningsplanke på i alt 1,7 mia. kr., der skal sikre Postnords overlevelse. Organisationen, der repræsenterer mere end 800 transport- og logistikvirksomheder, overvejer nu at lægge sag an mod staten i en såkaldt statsstøttesag.
Karen Roiy, politisk chef i ITD, mener, at aftalen mellem den danske og den svenske regering, der i fællesskab ejer Postnord, bare er en kortsigtet løsning, der i sidste ende går ud over det private marked.
- Udspillet kan tolkes som om, man gør Postnord salgsklar. Men sådan en salgsmodning kan tage rigtig lang tid. Allerede i dag oplever vi hård konkurrence, og i den årrække, der vil gå, risikerer man, at mange private aktører må dreje nøglen om, siger Karen Roiy.
Man har reddet stumperne
Postnord-aftalen blev offentliggjort i går efter lange og hårde forhandlinger, som repræsentanter fra Danmark og Sverige havde haft gennem de seneste dage.
Aftalen indebærer, at Sverige betaler 309 millioner kroner og Danmark betaler 1,364 milliarder kroner til det nødlidende postselskab.
Regeringspartiet Liberal Alliance åbnede i sommer for, at den danske stat kunne trække sig som medejer af Postnord, men det afviste Dansk Folkeparti, der mener, at det tidligst om ti år kan komme på tale.
I fremtiden skal Postnord i højere grad være en logistikvirksomhed. Logistikbranchen er utilfredse med pengeindsprøjtningen og har længe talt for, at hele Postnords logistiske del skal afvikles.
Karen Roiy havde håbet, at regeringen i den nye aftale havde lagt op til en snarlig privatisering.
- Man har sikret at redde stumperne af Postnord. Vi havde gerne set, at man havde fundet en fremtidssikret løsning. Man har ikke sikret, at der fremover vil være et privat marked, da vi i dag oplever hård konkurrence fra Postnord, siger Karen Roiy.
Margrethe Vestager indover
ITD har nu indledt en dialog med advokater for at finde ud af, om der er grundlag for en statsstøttesag.
- Vi er ved at undersøge, om der er tale om ulovlig statsstøtte. Vi vil kulegrave de her finansieringsplaner for at sikre, at de mange millioner ikke skydes ind i aktiviteter, der udkonkurrerer private virksomheder, siger Karen Roiy.
ITD har bedt EU's konkurrencekommissær Margrethe Vestager om kigge på sagen, og man afventer nu afgørelsen.
- Når der er afgivet dom, vil vi tage stilling til, om det er noget, vi går videre med, siger Karen Roiy.
Professor i økonomistyring på Aalborg Universitet Per Bukh siger, at det er tvivlsomt, om målet er at sælge Postnord på længere sigt.
- Jeg synes ikke, aftalen taler for eller imod. Der er ingen private virksomheder, der har lyst til at overtage postudbringningen, da der er forbundet meget store udgifter med den. Selskabet er ikke modent til et salg nu, men spørgsmålet er, om det er det, man vil på sigt. Det er et politisk spørgsmål, siger Per Bukh.
PROBLEMERNE I POSTNORD:
- •
PostNord er ejet af den danske og svenske stat i fællesskab.
- •
Den nordiske postgigant blev skabt i 2009 med en sammenlægning af Post Danmark A/S og det svenske Posten AB.
- •
Den svenske stat ejer 60 procent af selskabet, mens den danske stat ejer 40 procent.
- •
Siden årtusindskiftet er brevmængderne i den danske virksomhed faldet med cirka 80 procent.
- •
Posthuse er de seneste år lukket i stor stil. Samtidig er portoen blevet dyrere.
- •
I februar fremlagde PostNord et regnskab for 2016 med et driftsunderskud på lige over en milliard svenske kroner.
- •
Selskabet forventer samme underskud i 2017 og 2018 - et underskud det selv vil finansiere, lyder det.
- •
PostNord tabte omkring 750 millioner svenske kroner i første halvdel af 2017 på sin forretning i Danmark. Dermed accelererede blødningen, der var dobbelt så stor som samme tid sidste år.
- •
PostNord Danmark har 10.000 ansatte, og selskabet har siden 2013 foretaget reduktioner svarende til cirka 3000 fuldtidsstillinger.
- •
De faldende brevmængder betyder, at PostNord Danmark er i krise. Der er derfor behov for en omlægning af selskabet.
- •
Derfor har PostNord bedt ejerne om 2,3 milliarder kroner til en redningspakke, der skal gå til en omlægning af selskabet.
- •
Kilder: PostNord og Ritzau