Hvis du går ned hos en bilforhandler i 2030, vil du kun kunne vælge mellem biler, der kører på el, biogas eller avancerede biobrændstoffer. Sådan lyder ambitionen fra SF, der vil forbyde al salg af nye benzin- og dieselbiler fra om 12 år.
- Vi står med en kæmpe klimaudfordring, og hvis vi ikke får løst den på transportområdet og får flyttet os fra benzin og diesel til el og gas, så kommer vi ikke i mål, siger SF-formand Pia Olsen Dyhr i forbindelse med partiets landsmøde i Kolding denne weekend.
SF-formanden mener bestemt, at forslaget er realistisk - og hun begrunder det med, at andre lande allerede har taget skridtet. Således har blandt andre Norge, Frankring og Storbritannien i forskelligt omfang vedtaget forbud mod salg af benzin- og dieselbiler i den nærmeste fremtid.
- Danmark kan ikke gøre det her alene, og derfor er det interessant, at man i Norge har besluttet, at man i 2025 skal have udslipfri-biler, så vi står ikke alene, siger Pia Olsen Dyhr.
- Pointen er, at hvis vi ikke har ambitioner på klimaområdet, så kommer vi aldrig i mål. Og med denne regering, som har ført en meget sort politik på klimaområdet, er det blevet sværere, fordi nogle af de mest forurenende diesel- og benzin-biler er blevet billigere.
For at sikre en gradvis udskiftning af den danske bilpark fra sort til grøn, vil SF samtidig hæve registreringsafgiften på de mest forurenende fossilbiler:
- Elbil-markedet er jo næsten gået i stå i Danmark. Vi mener, at man skal vende bøtten på hovedet og sige, at de biler, der forurener mest, selvfølgelig også skal betale mest. Registreringsafgiften skal gøres mere miljøvenlig, siger SF-formanden.
Venstrefløjen vil forbyde benzinbiler
SF-forslaget har opbakning fra resten af venstrefløjen. Både Alternativet, Enhedslisten og Det Radikale Venstre er klar til at tage yderligere skridt. Alternativet har tidligere foreslået at forbyde import og salg af nye benzin- og dieselbiler allerede fra 2025.
Det samme mener Pelle Dragsted, der er Enhedslistens ordfører for grøn omstilling:
- Man skal huske, at fra den dag, man forbyder salget af nye benzin- og dieselbiler, vil der jo stadig være en rigtig stor mængde biler på vores veje mange år fremover.
- Så vi ser gerne, at vi får et forbud allerede fra 2025, og det mener vi faktisk er realistisk – også i forhold til vurderingen af, hvornår elbiler vil falde til priser, der minder om den pris, benzin-biler har i dag.
- Hvis man hele tiden venter på den langsomste bil på kajen, så kommer vi aldrig i mål. Nogle lande må gå forrest. Og lige nu halter Danmark efter, siger Pelle Dragsted.
Hos De Radikale bifalder miljøordfører Ida Auken også forslaget fra hendes tidligere partifæller i SF:
- Men man kan faktisk allerede inden da sørge for, at de større byer har mulighed for at lave et forbud. En række af vores store byer har store problemer med luftforurening, og de skulle gerne allerede i 2025 kunne lave et forbud mod eksempelvis at køre med dieselbiler i byen.
- I en tid, hvor Norge og Tyskland og andre lande omkring os har lavet et tilsvarende forbud, der skal vi sørge for ikke at blive skraldespand for alle deres gamle dieselbiler – og blandt andet derfor haster det med at få lavet et forbud i Danmark, siger Ida Auken.
Regeringen vil ikke gå forbudsvejen
Venstre og Socialdemokratiet er enige i SF's målsætning om flere grønne biler på de danske veje, men de to traditionelle statsministerpartier vil ikke gå forbudsvejen.
- Danmark er jo et lille land i denne sammenhæng, og hvis vi skal sikre, at almindelige mennesker har råd til at købe en elbil, så kræver det et stort europæisk marked. Derfor skal vi have andre EU-lande med til at presse bilindustrien, så vi kan sikre grønne biler til helt almindelige indkomster, siger klima- og energiordfører Jens Joel (S).
- Det må ikke få en social slagside, så helt almindelige mennesker ikke har råd til at købe en bil, tilføjer han med henvisning til, at elbiler i dag er dyrere end benzin- og dieselbiler.
Samme anke har Venstres klima- og energiordfører, Thomas Danielsen, der samtidig er formand for Folketingets Klima- og Energiudvalg:
- Forbud er ikke en hensigtsmæssig måde at sikre grønnere transport til danskerne. Det vil gøre det unødigt dyrt for mange familier, siger han og opremser en række skridt, som regeringen allerede har taget:
- Vi laver afgiftslempelser for elbiler og gør det billigere at tanke elbiler og laver iblandingskrav til bioethanol. Så vi går langt videre end den tidligere regering.
Inden længe vil regeringen fremlægge sit energiudspil, og det kommer ifølge Thomas Danielsen også til at byde på "flere initiativer til at gøre transportsektoren grønnere".
FDM: Det nytter ikke med dansk forbud
Omstillingen fra benzinbiler til elbiler er allerede i fuld gang - både i Europa og på verdensplan, pointerer Thomas Møller Thomsen, der er administrerende direktør i interesseorganisationen Forenede Danske Motorejere (FDM).
Han mener heller ikke, at Danmark skal indføre særregler og forbyde visse biler.
- Når vi skal regulere, må vi gøre det i fællesskab i EU, så enkeltlande og forbrugere ikke kommer i klemme i omstillingen, siger han.
- De enkelte lande eller byer skal ikke begynde at stille specifikke krav. Det her er så vigtigt for os alle, at hvis det skal batte noget, så skal vi gøre det sammen. Danmark er jo et meget lille bilmarked. Der kører færre biler i Danmark end i Hamborg-området.
De biler, der produceres i dag, bliver hele tiden mere og mere grønne, betoner FDM-direktøren. Men hvis Danmark indfører et forbud, før elbilerne er kommet ned i pris, risikerer det at ramme forbrugeren, der skal have ny bil efter 2030, advarer han:
- Vi kan ikke med sikkerhed sige i dag, at elbiler i 2030 vil være kommet ned på et almindeligt niveau, som almindelige forbrugere har råd til at købe, siger Thomas Møller Thomsen.
SF holder landsmøde i Kolding hele weekenden.