Regeringen strammer reglerne for brug af vandscootere i de danske farvande, og det vækker glæde hos Troels Brücker, der er talsmand for Bådklubben Valby, og som flere gange har advaret politikerne og politiet om, at der bliver sejlet vanvidssejlads i Københavns Havn,
- Jeg er meget tilfreds med, at man har taget og tager det her alvorligt på Christiansborg. Alle de her restriktioner er meget velkomne, siger han.
Det var erhvervs- og vækstminister Brian Mikkelsen (K), som fremlagde de nye initiativer efter et møde med blandt andet justitsminister Søren Pape Poulsen (K) og Københavns overborgmester, Frank Jensen (S), tidligere i dag.
Her er ministrene blevet enige om at lave et nummerpladelignende system, så man effektivt kan identificere folk, der overtræder loven. Ligeledes vil man forhøje straffen herunder undersøge, om man kan konfiskere vandscooteren i grelle tilfælde.
Men ikke mindst vil det fra 2018 kræve et særskilt vandscooterkørekort mod et speedbådscertifikat i dag.
Og særligt det sidste initiativ vækker tilfredshed hos Bådklubben Valby.
- Jeg er rigtig glad for, at man bringer et nyt aspekt ind nemlig, at man vil uddanne folk bedre til at sejle med de her meget potente vandscootere, siger Troels Brücker.
Skal også gælde speedbåde
Selv om der ikke er en eneste indvending mod de nye initiativer hos Bådklubben Valby, så er der alligevel en lille smule malurt i bægret.
De havde nemlig gerne set, at man havde taget fat i et andet problem.
- Vi synes, at lovinitiativet skulle udvides til også at gælde de farlige speedbåde, som der er rigtig mange af. Der er faktisk langt flere af dem end der af vandscootere, siger Troels Brücker.
Ud over at lave landsdækkende initiativer har København også lavet en særskilt indsats. Efter mødet i dag fortalte overborgmester Frank Jensen, at politiet vil øge sin tilstedeværelse i Københavns Havn med 50 procent.
Og det lyder da fint på papiret, men reelt vil det have en meget lille effekt, vurderer Troels Brücker fra Bådklubben Valby.
- Jeg må sige, at 50 procent i forhold til, at de normalt er 100 timer på vandet en hel sæson, det er ikke meget at gøre godt med, siger han.
Følgende initiativer indføres:
- •
Pr. 1. januar 2018 indfører Søfartsstyrelsen et vandscooterkørekort med særlige kvalifikationskrav, som blandt andet betyder, at man ved en praktisk prøve skal bevise, at man er i stand til at sejle en vandscooter på forsvarlig vis.
- •
I indeværende sejlersæson gennemfører Søsportens Sikkerhedsråd, i samarbejde med Søfartsstyrelsen, en informationskampagne med særlig fokus på vandscootere og speedbåde, som sejler i havneområder og andre områder, hvor der også færdes andre.
- •
Sammen med forsikringsbranchen drøftes mulighederne for en model for indførelse af en obligatorisk ansvarsforsikring for vandscootere, som gør det let at placere ansvar og kræve erstatning, og som gør det lettere at identificere vandscootere og deres ejere.
- •
Sammen med Justitsministeriet undersøges mulighederne for konfiskation af vandscootere, når der er sejlet uforsvarligt. Samtidigt foretages et servicetjek af mulighederne for at frakende sejlerbevis/kørekort, så der kan gribes ind i tilstrækkelig grad over for vanvidssejlads. Kilde: Erhvervs- og Vækstministeriet.