Efter dødsulykke med vandscootere: Nu kræves der kørekort og nummerplader

Regeringen foreslår fire konkrete initiativer efter dødsulykke i Københavns Havn, hvor to amerikanske kvinder mistede livet.

Regeringen vil stramme reglerne for vandscooter-sejlads. I stedet for at kunne 'nøjes' med et speedbådscertifikat, skal de fra 2018 have et særskilt kørekort til vandscooter.

Nyt registreringssystem med nummerplade og forsikring, muligheder for konfiskation, en skærpelse i bødestraffe og et kørekort for at køre på vandscooter.

Således lyder fire nye initiativer fra regeringen, som netop er blevet fremlagt efter et møde mellem erhvervsminister Brian Mikkelsen (K), justitsminister Søren Pape Poulsen (K) og Københavns overborgmester, Frank Jensen (S).

Det sker, efter at to amerikanske kvinder mistede livet, da deres båd blev torpederet af en vandscooter i Københavns Havn 6. maj.

Efter ulykken kom det frem, at kommunen og politiet gentagne gange var blevet advaret om, at vandscootere mod reglerne ofte susede gennem Københavns Havn.

Men det var ikke kun i København, at man oplevede problemet med, at folk ikke overholdt lovgivningen, når de kørte på vandscooter.

DR Nyheder lavede nemlig en gennemgang, der viste, at der havde været vandscooterulykker mange steder i landet.

Derfor pointerer justitsminister Søren Pape Poulsen også, at det er et problem, der ikke kun gælder i København.

- Vi skal lave nogle tiltag, der gælder her (København, red), men selvfølgelig også over hele landet. Det vigtigste lige nu er, at der bliver sat ind over for det her, og så synes jeg også, at det er vigtigt at minde om, at det, der skete i København for nogle uge siden, var en ulovlig handling, siger Søren Pape Poulsen.

Artiklen fortsætter under faktaboksen:

Følgende initiativer indføres:

  • Pr. 1. januar 2018 indfører Søfartsstyrelsen et vandscooterkørekort med særlige kvalifikationskrav, som blandt andet betyder, at man ved en praktisk prøve skal bevise, at man er i stand til at sejle en vandscooter på forsvarlig vis.

  • I indeværende sejlersæson gennemfører Søsportens Sikkerhedsråd, i samarbejde med Søfartsstyrelsen, en informationskampagne med særlig fokus på vandscootere og speedbåde, som sejler i havneområder og andre områder, hvor der også færdes andre.

  • Sammen med forsikringsbranchen drøftes mulighederne for en model for indførelse af en obligatorisk ansvarsforsikring for vandscootere, som gør det let at placere ansvar og kræve erstatning, og som gør det lettere at identificere vandscootere og deres ejere.

  • Sammen med Justitsministeriet undersøges mulighederne for konfiskation af vandscootere, når der er sejlet uforsvarligt. Samtidigt foretages et servicetjek af mulighederne for at frakende sejlerbevis/kørekort, så der kan gribes ind i tilstrækkelig grad over for vanvidssejlads. Kilde: Erhvervs- og Vækstministeriet

Overborgmester: Glad for hurtig reaktion

Frank Jensen (S), der er overborgmester i København, var helt klar i mælet efter ulykken 6. maj. Han slog fast, at politikerne måtte gøre noget, og at det skulle ske hurtigt, inden vanvidssejlads på vandscootere koster flere menneskeliv.

Derfor er overborgmesteren også meget tilfreds med de initiativer, som Erhvervs- og Vækstministeriet foreslår.

- Jeg er sikker på, at de strafskærpelser, der er lagt op til, vil have en meget mere præventiv effekt. Det, at man kan beslaglægge vandsccotere, hvis der bliver kørt vanvidssejlads, det er jeg sikker på, vil have en meget større præventiv effekt end bødestraffe, siger Frank Jensen, der bakker op om alle initiativerne.

- Det, der er afgørende for københavnerne, er, at reglerne bliver håndhævet. Der har justitsministeren og politidirektøren på mødet allerede nu lovet, at politiet vil hæve deres tilføjelse i havnen med 50 procent, siger overborgmesteren.

Det siger Brian Mikkelsen

  • - Det er vigtigt, at alle skal kunne færdes trygt og sikkert i det danske farvand og i vores havne. Her er det naturligvis afgørende, at alle der sejler – også dem der sejler på vandscooter – har de nødvendige færdigheder, kender de gældende regler og er opmærksomme på de risici, der er forbundet med at sejle med høj fart. For nyligt så vi desværre, at det ikke altid er tilfældet.

  • - Derfor er jeg glad for, at vi nu kan stramme op ved blandt andet at indføre et særligt kørekort til vandscootere. Samtidigt undersøger vi mulighederne for at indføre en obligatorisk forsikring for vandscootere, som både gør det nemmere at placere ansvar og få erstatning ved skadesager, og som skaber bedre muligheder for at identificere vandscootere og deres ejere.

  • - Sammen med justitsministeren vil vi endvidere overveje muligheden for konfiskation af vandscootere på grund af vanvidssejlads eller ved gentagne tilfælde af lovovertrædelser, ligesom vi giver reglerne om frakendelse af kørekort til søs et servicetjek.