Røde partier vil overhale indenom: Smider regeringsforslag om grønne biler til afstemning

Partierne er trætte af at vente på regeringen og vil stoppe afgiftsstigninger på el-biler.

Oppositionspartierne fremsætter nu regeringens eget forslag i folketingssalen for at få stoppet prisstigningerne på de grønne biler. (Foto: © Thomas Lekfeldt, Scanpix)

Folketinget har travlt, hvis de planlagte afgiftsstigninger på de grønne el- og pluginhybridbiler skal stoppes, inden de træder i kraft fra 1. januar.

Også så travlt, at partierne i oppositionen til venstre for regeringen nu er blevet trætte af at vente og derfor fremsætter et lovforslag, der indeholder regeringens egen politik. Såfremt lovforslaget ender med at blive lov, vil det stoppe indfasningen af registreringsafgiften på de grønne biler i 2019 og 2020 for biler op til 400.000 kroner, som regeringen også har foreslået.

- Vi kan ikke forstå, at regeringen ikke for længst har fremsat det for at undgå den tvivl, der er blandt bilkøberne i markedet om, hvad der kommer til at ske 1. januar, siger Socialdemokratiets skatteordfører Jesper Petersen.

Foruden Socialdemokratiet støtter også Enhedslisten, SF, Alternativet og De Radikale forslaget.

Regeringen har selv tilkendegivet, at den ønsker at få fjernet afgiften. Statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) har selv understreget vigtigheden af at få handlet hurtigt, så afgiften ikke bliver indfaset. Realpolitisk har det dog vist sig sværere end ventet.

DF har ikke travlt

Støttepartiet Dansk Folkeparti har nemlig ikke ligeså travlt, og nu hvor posen med bilafgifter er åbnet, har partiet set sit snit til at brede forhandlingerne ud til også at gælde andet end registreringsafgiften på de grønne biler.

Afgiftsfritagelsen for de små og mellemstore elbiler, som regeringen – og nu også oppositionen - lægger op til, vil ifølge skatteministeren koste 100 millioner kroner i 2019 og 150 millioner kroner i 2020. For årene derefter skal der forhandles en ny aftale, som regeringen vil have en kommission til at undersøge en model for.

I oppositionen håber Jesper Petersen, at regeringen vil stemme for lovforslaget.

- Det er en samlet opposition i folketinget – folketingets grønne blok om man vil, som står bag forslaget. Men i virkeligheden burde regeringen jo også uden at blinke kunne bakke op om det, siger han.

Socialdemokratiet foreslår at finde finansieringen på forhandlingsreserverne i de igangværende finanslovsforhandlinger.

Bliver forslaget til lov vil det betyde en fritagelse for registeringsafgiften på elbiler. Men ikke for potentielle købere af eksempel en Tesla, da afgiftsfritagelsen kun gælder op til 400.000 kroner. (Foto: © Kim Haugaard, Scanpix)

Den åbne dør

Sparker I ikke en åben dør ind. Regeringen vil jo gerne være med til det her?

- Det håber jeg, det vil vise sig, det er. Men regeringen er jo først meget sent kommet til den erkendelse, at det ville være en god ide ikke at lade udgifterne stige. Dernæst har vi oplevet, at regeringen ikke rigtigt er til noget, når det kommer til stykket, siger Jesper Petersen.

Skatteminister Karsten Lauritzen (V) blev forholdt kritikken om, at det går for langsomt med forhandlingerne, på Venstres landsmøde i weekenden. Her afviste han, at regeringen mangler ambitioner og visioner. Samtidig understregede han, at han tror på en aftale.

- Når det handler om at samle regningen op, så er det noget sværere med mandaterne på Christiansborg. Jeg tror nok, det skal lykkedes, men når det kommer til stykket, så er der en regning for at fritage el og pluginhybrid for registreringsafgift, og det er noget, vi drøfter.

Skal gennemføres inden jul

Jesper Petersen, det tyder jo på, at regeringen er indstillet på at finde en løsning?

- Det er meget muligt, at regeringen er indstillet på det. Det håber jeg da passer, når de siger det. Problemet er jo bare, at der ikke er sket nogen handling på det. Hvis ikke den her lov bliver ændret inden nytår, så stiger afgifterne. Det er den situation, vi skal undgå.

Hvorfor er det bedre at tage det i folketingssalen end i et forhandlingsrum?

- Vi skal jo desværre begge dele. Vi forhandler med regeringen, men synes det går meget langsomt. Der er meget langt fra ordene i Lars Løkkes åbningstale til hvad regeringen egentlig er villig til, når det kommer til stykket. Det er store grønne ord, men meget få penge og få initiativer, regeringen er kommet med.

Ifølge oppositionen vil det tage 30 dage at behandle et lovforslag om at stoppe genindførslen af registreringsafgiften. Derfor fremsætter de lovforslaget nu, så det kan nås inden jul.