Regeringen og DF vil gøre håndværksfag obligatorisk i 8. og 9. klasse

Prestigen omkring håndværksfag skal genoprettes, lyder det. Det nye obligatoriske fag skal afsluttes med en prøve.

Regeringen og DF er klar med fem initiativer, der skal styrke praksisfagligheden i folkeskolens ældste klasser. Her er det undervisningsminister Merete Riisager (LA) og DF-ordfører Alex Arendtsen. (Foto: © Mads Claus Rasmussen, Scanpix)

De ældste elever i folkeskolen skal i fremtiden have håndværk og design som obligatorisk fag, og faget skal afsluttes med en prøve.

Sådan lyder to af i alt fem nye initiativer, som regeringen og Dansk Folkeparti nu præsenterer og i næste uge vil forhandle om med resten af partierne i folkeskoleforligskredsen i Folketinget. Du kan se alle fem forslag i bunden af artiklen.

I dag slutter de praktiske fag for de fleste elevers vedkommende i 6. klasse, og der er i 8. og 9. klasse ingen krav om praksisfaglige fag udover idræt.

Det har ifølge undervisningsminister Merete Riisager (LA) skabt en ubalance mellem de boglige fag og håndværksfagene i folkeskolen. Målet er blandt andet at få flere elever til at få øjnene op for erhvervsskolerne.

- Det er klart, at når du har en udskoling, som er fuldstændig afsprittet for praksisfaglige fag, så vil der også være færre unge, som opdager, at de faktisk er dygtige til noget på det her område, siger Merete Riisager.

- Jeg er helt sikker på, at hvis vi lægger trykket rigtigt, så vil der være flere unge mennesker, som går i retning af erhvervsskolerne. Det vil være godt for de unge, for der ligger mange muligheder der. Og det vil også være godt for Danmark, siger undervisningsministeren.

DF: Prestigen skal genskabes

For Dansk Folkeparti er det afgørende at ”genskabe prestigen” i håndværksfagene, siger undervisningsordfører Alex Ahrendtsen (DF).

Derfor skal håndværk- og designfaget også gøres til et prøvefag, lyder det.

- Vi vil sige til folkeskolerne, forældrene og eleverne: Det er vigtigt, at vi har dygtige faglærte og ufaglærte unge, som ikke nødvendigvis skal på universitetet eller gymnasiet. Og det skal folkeskolen afspejle. Ganske enkelt, siger Alex Ahrendtsen.

- Der er jo masser af elever, som er virkelig dygtige med deres hænder, og som kan omsætte det teoretiske til det praktiske. Det får de fremover mulighed for, i stedet for i dag, hvor det efter 6. klasse bliver mere og mere bogligt rettet, siger han.

Merete Riisager indkalder i næste uge til forhandlinger i folkeskoleforligskredsen, hvor de fem nye initiativer skal diskuteres.

S: Godt, men ikke godt nok

Socialdemokratiet glæder sig over udspillet fra regeringen og Dansk Folkeparti.

Undervisningsordfører Annette Lind (S) kalder det dog både "bedre sent end aldrig", at regeringen og Dansk Folkeparti kommer på banen med forslag, ligesom S mener, at det er nødvendigt at gå endnu længere.

- Det, jeg synes mangler i regeringens udspil, er, at der skal være mere anvendelsesorienteret undervisning i de almindelige fag. De tiltag, de kommer med, gælder nogle fag, som kommer oven i den almindelige undervisning, siger Annette Lind.

Derfor skal man ikke nøjes med at gøre håndværk og design til et obligatorisk fag i folkeskolens højeste klassetrin, lyder det fra Socialdemokratiet.

- Det kan være, at nogle skal en anden vej end at blive en almindelig håndværker. Derfor synes vi, at man skal kigge på både madkundskab, musik og de andre praksis-musiske fag, man har i mellemtrinnet, siger Annette Lind.

Samtidig skal blikket også rettes mod de almindelige fag, når det handler om at styrke praksisfagligheden hos de ældste folkeskoleelever.

- Vi bliver nødt til at lave pædagogikken om, så vi også får den mere anvendelsesorienterede undervisning både i matematik, dansk og historie, siger Annette Lind.

Fem forslag fra regeringen og DF:

  • Håndværk og design gøres obligatorisk i udskolingen.

  • Det nye obligatoriske håndværks- og design-fag afsluttes med en prøve.

  • Praksisfaglighed kan være en del af den obligatoriske projektopgave i 9. klasse.

  • Eleverne skal have mulighed for mere erhvervspraktik.

  • Skolerne skal have flere og bedre redskaber til at tilrettelægge praksisfaglige forløb og elementer som led i undervisningen i fagene.

  • Kilde: Undervisningsministeriet.