- Folkeskolereformen er en katastrofe, der venter på at indtræffe. Berlingske, november 2013.
- Jeg er af den opfattelse, at folkeskolen står overfor et dyk i kvalitet og faglighed de kommende år. Fagbladet Folkeskolen juni 2014.
- Jeg kan ikke finde på noget godt at sige om reformen. Berlingske november 2015.
Den nyudnævnte undervisningsminister, Merete Riisager (LA), har de seneste år været klar i spyttet omkring folkeskolereformen.
En reform, hun i skarpe vendinger har kritiseret ved flere lejligheder, som ovenstående citater viser. Liberal Alliance stod også uden for forliget, da reformen blev vedtaget.
Har respekt for forgængerne
Nu har hun fået opgaven at skulle forvalte selvsamme reform. I VLAK-regeringens grundlag står, at 'Regeringen vil understøtte den fortsatte gennemførelse af folkeskolereformen, så folkeskolen får de bedste betingelser for at virkeliggøre reformens intentioner'.
Og det er en opgave, som Merrete Riisager påtager sig, siger hun til DR Nyheder.
- Jeg går ind i det her arbejde med respekt for, at mine kollegaer har lavet et stykke fagligt arbejde forud. Nu skal vi sørge for, at tingene kommer til at fungere. Og hvis der er elementer, hvor vi kan justere, så gør vi det, siger hun.
Undervisningsministeren 'vil ikke fremlægge det hele i dag', siger hun.
Merete Riisager har tidligere udtalt sig kritisk om reformen. Her til morgen var ministeren i DR2 Morgen:
Men for hende handler arbejdet nu om at se reformens indvirkning efter i sømmene.
- Politikere er rigtig gode til at finde på, hvad folkeskolen skal gøre. De er knap så gode til at rydde op efter sig og kigge på, om noget skal justeres. Om rammerne lægger hindringer i vejen for den gode undervisning. Det skal vi i gang med nu, siger hun.
Flere frie rammer
Merete Riisager ønsker overordnet set at give folkeskolen friere rammer og få navnet til at tages helt bogstaveligt. Det skal i endnu højere grad være 'folkets skole'.
Den nye minister vil også give forældrene mere ansvar og indflydelse, siger hun. Det vigtigste for den nye minister er, at eleverne får den rette faglige undervisning, men at de også har et godt børneliv med fritid, siger hun.
- Jeg skal se på, om folkeskolen har det godt, og hvis ikke skal vi foretage nogle ændringer. Først skal vi undersøge, om eleverne får nok ud af det. Og så skal vi kigge på de voksne, om de har den bedste ramme for at levere en faglig undervisning af høj kvalitet, siger Merete Riisager.
Men ministeren vil først have det fulde overblik over knaster i folkeskolen, før hun vil tale om eventuelle ekstra midler.
- Det nytter ikke at finde pengene frem, hvis man ikke ved, hvad man kaster dem efter. Det er der alt for mange eksempler på i folkeskolens historie, siger hun.