Det går for langsomt med at få indført nye EU-test af dieselbilers forurening.
Det mener miljøminister Eva Kjer Hansen (V), som sammen med flere andre EU-lande i dag vil lægge pres på EU-kommissionen for at få implementeret de skrappere krav.
- Det har været nødvendigt med et politisk pres for at få EU-systemet til at handle på denne sag, siger hun.
Allerede i maj vedtog EU-ommissionen, at dieselbiler fremover skal testes på vejene frem for i laboratorier – men uden en specifik tidshorisont for, hvornår ændringerne skulle træde i kraft i bilindustrien.
- Forbrugerne risikerer at blive snydt, når test laves på fabrikken og ikke på vejene. Vi skal have test, der siger noget reelt om bilernes forurening, siger miljøministeren.
Dieselbilers udledning af kvælstofoxider har været i søgelyset i årevis på grund af sundhedsskadelige eftervirkninger. Flere europæiske test har før afsløret, at mange dieselmotorer forurener langt mere end tilladt.
Men efter sagen om snydesoftware i dieselmodeller fra Volkswagen er EU kommet op på mærkerne, og det skal udnyttes til at speede processen op, mener ministeren. De nye regler skal gælde allerede fra 2017, mener hun.
- Jeg tror, VW-skandalen har været så diskuteret nu, at der vil være bred enighed om at sige til kommissionen, at nu skal der handles.