*Artiklens tekst og rubrik er opdateret (8.11.2017 kl. 19.09): Tidligere blev det oplyst, at Mads løb efter eleven, der klædte sig af, men det er ikke korrekt. Han valgte i stedet at blive i klassen. DR beklager fejlen.
Den dengang 19-årige Mads Smidstrup skulle blot vikariere og undervise en tredje klasse, mens deres lærer var syg. Men han fandt hurtigt ud af, at det var nemmere sagt end gjort.
En af eleverne forsvandt på et tidspunkt ud af klassen for at løbe rundt uden et trevl på kroppen.
- En dreng klædte sig simpelthen af og løb rundt på skolen og forstyrrede de andre klasser, fortæller han.
Mads Smidstrup besluttede sig ved den lejlighed for at blive i klassen.
- Så måtte jeg se, om jeg kunne få de andre til sidde stille, og så lade ham køre rundt, indtil der kunne komme en rigtig voksen og hjælpe mig, siger han.
Fra 2007 til 2017 er antallet af timelønnede lærer uden en videregående uddannelse steget fra en ud af 50 til en ud af 33. Det viser tal fra Kommunerne og Regionernes Løndatakontor, som DR har analyseret.
Og tendensen er dybt bekymrende, siger foreningen Skole og Forældre.
Efter Mads Smidstrup blev student, gjorde han som mange andre unge, der har et sabbatår og fandt et arbejde.
Han blev lærervikar på den lokale folkeskole i Als og Skelund, nær Hadsund.
Men forestillingen om at skulle lære børnene noget mødte hurtigt virkeligheden. Han var glad for sit job som vikar, men oplevede flere gange at skulle undervise eleverne uden nogen form for forberedelse, og han savnede redskaber til at hjælpe børnene.
- Så længe det var matematik og dansk på tredje klasses niveau, så kunne jeg være med. Men hvis en af eleverne ikke forstod det, så måtte jeg læne mig tilbage og håbe på, at læreren blev rask og kom tilbage snart, siger Mads Smidstrup.
Nogle gange blev den undervisningsmæssige og pædagogiske byrde for stor for Mads Smidstrup, der kun havde sin studentereksamen at læne sig tilbage på. Uden nogen form for læreruddannelse at trække på, måtte han ofte opgive undervisningen.
- Det kunne lynhurtigt gå fra at være hyggeligt til at gå amok, hvor eleverne blev uvenner, og vi måtte ud at spille fodbold. Så er den undervisningstime gået tabt, siger han.
Det var ikke kun i de helt grelle tilfælde, at Mads Smidstrup følte sig utilstrækkelig. I nogle tilfælde stod han for en klasses danskundervisning i flere uger i træk uden at have viden om deres undervisningsforløb eller tid til forberedelse.
- Så de gik jo reelt glip af næsten en måneds undervisning. Det er ikke holdbart, siger Mads Smidstrup.
Han så hellere, at skolerne i stedet lod en uddannet lærer stå for to klasser og bruge vikaren som støttelærer.
- Det nytter altså ikke noget at smide sådan en 19-årig gymnasieelev ind for at undervise og så krydse fingre for, at det går godt. For det gør det altså ikke, siger han.
I juni måned var der så mange vikarer uden uddannelse, som underviste landet over, at det svarer til 1933 fuldtidsstillinger.