Kulturminister: Krav til streamingtjenester får næppe nogen betydning

Konkurrencen fra tech-giganter og streamingtjenester fylder kun få linjer i ny medieaftale.

- Det er et signal til de store streamingtjenester om, at de også skal fokusere på de lande, hvor de laver forretning, om krav til investeringer i dansk indhold. (Foto: © Mads Claus Rasmussen, Scanpix)

Tre en halv linje om de internationale tech-giganters indflydelse er, hvad regeringen og Dansk Folkeparti har formuleret om, hvad mange kalder en af de største udfordringer for danske medier i den 11 sider lange aftale, der faldt på plads natten til fredag.

I indledningen til aftalen står, at ”danske medier får hård international konkurrence fra udenlandske aktører såsom Google, Facebook og Netflix”. Men der ingen konkrete bud på, hvordan konkurrencen skal besvares.

- Det eneste vi kan gøre, er at sikre kvalitet, troværdighed og dansk indhold. Vi kan ikke løse de store megatrend-problemer, som skyller ind over os, siger kulturminister Mette Bock (LA) i et interview i P1’s ”Mennesker og medier”.

Adspurgt, hvad tech-giganterne skal frygte med den nye medieaftale, svarer hun:

- De skal ikke frygte noget, for de leverer jo også indhold, som danskerne efterspørger.

Formulering fra ønske fra Dansk Folkeparti

Medieaftalen pålægger streamingtjenester som Netflix og HBO Nordic at ”investere to procent af deres omsætning i Danmark i form af direkte investeringer i nyt dansksproget indhold”.

Men Mette Bock tror ikke, at forpligtelsen får nogen reel betydning:

- Det er et signal til de store streamingtjenester om, at de også skal fokusere på de lande, hvor de laver forretning. Jeg tror dog ikke, at det vil give særlig meget, og det er med, fordi det var et ønske fra Dansk Folkeparti, siger Mette Bock.

Det næsten konsekvente fravær af de internationale tech-giganternes indflydelse i medieaftalen står i skærende kontrast til et omfattende forarbejde i Kulturministeriet. En aktindsigt viser, at der var masser af fokus på giganterne, da medieudspillet – som blev præsenteret i april – blev forberedt.

I eksempelvis et notat til kulturminister Mette Bock inden et møde med repræsentanter for Google og Facebook i november sidste år blev kulturministeren opfordret af sine embedsmænd til at ”spørge ind til, hvordan Facebook og Google ser en fremtidig rolle, hvor de kan samarbejde med danske medieaktører om dansk indhold”.

Også i notater til en række debatter på sidste års folkemøde på Bornholm er der såkaldte talepinde til ministeren, hvor hun kan nævne, hvordan ”Facebook, YouTube og Google tager både opmærksomhed og ressourcer fra det danske indhold”.

Desuden fik Kulturministeriet lavet en 162 sider lang rapport om giganternes betydning for medieindholdet i Danmark. Rapporten blev diskuteret på en heldagskonference i september sidste år, hvor kulturministeren talte og gav udtryk for en vis ”bekymring”.

De præcise årsager til og overvejelser bag beslutningen om ikke at medtage udfordringerne fra tech-giganterne i medieudspillet – der ligger til grund for den nu indgåede medieaftale, vil Kulturministeriet ikke ud med. Ministeriet henviser til paragraffer i Offentlighedsloven, som fjerner muligheden for aktindsigt, når dokumenter skal omkring ministerens bord.

Kulturminister Mette Bock mener dog ikke, at der noget at skjule, men sagde i et interview i ”Mennesker og medier” 1. juni, at mange konklusioner og overvejelser ikke er skrevet ned. Men udelukkende findes i hendes hoved.