Lastbilchauffører protesterer ved Christiansborg mod ny kilometerafgift: 'Hvem skal jeg sende regningen til?'

Ny aftale betyder, at lastbiler i fremtiden skal betale for at køre på de danske veje. El-lastbiler slipper billigst.

Flere lastbilchauffører var her til morgen tidligt oppe for at sætte gps’en til Slotsholmen i det indre København.

Årsagen er en ny kilometerbaseret afgift til vognmændene, som politikerne på Christiansborg blev enige om i sidste uge. Aftalen betyder, at lastbiler fra 2025 skal betale vejafgift, målt efter hvor meget de kører.

Afgiften skal presse den tunge lastbiltrafik gennem en grøn omstilling, så Danmark kan nå sit klimamål om en reduktion på 70 procent af CO2-udledningen frem mod 2030.

For at nå det mål skal lastbilerne begynde at betale kilometerafgift fra 2025. Her slipper el-lastbiler billigst, mens dem, der oser mest diesel og benzin, skal betale den højeste afgift.

Problemet er bare, at det er urealistisk at benytte el-lastbiler til meget af transporten, mener lastbilchaufførerne.

- Du kan godt få en el-lastbil, men de er ikke udviklet nok endnu, siger chaufføren Benny Nielsen, der arrangerer demonstrationen ved Christiansborg.

Benny Nielsen er initiativtager til demonstrationen i dag ved Christiansborg. (© DR)

Hvem skal betale merudgiften?

Han har taget turen fra Mors i Jylland og er taget afsted, fordi han ikke kan få regnestykket efter afgiften til at hænge sammen.

For det første siger han, at prisen for en ny el-lastbil er tre en halv gang højere end en almindelig lastbil. Det samme gælder for vedligeholdelsen.

Derudover skal el-lastbilerne være i brug i 12 timer for at kunne klare en hel arbejdsdag på syv en halv time, siger han. Det skyldes blandt andet, at el-lastbilen skal lades op undervejs.

- Det er fire en halv time, hvor vi holder stille midt på dagen. Hvem skal vi sende fakturaen til, spørger han.

- Du kan bruge en el-lastbil til at køre inde i København eller Odense med nogle småting. Men ude på landevejen kan du ikke bruge dem, siger han.

Rådgiver: Branchen er klar

Jeppe Juul er seniorrådgiver for klima og transport i Rådet for Grøn Omstilling. Han mener, at branchen er klar til at gå over til el-lastbiler – og at det allerede er i gang med at ske.

- Vejafgiften træder i kraft i 2025 til 2027. Så vi har ikke bare nogle gode el-lastbiler, men vi har også en infrastruktur med ladning hele vejen ned gennem Europa, siger han og tilføjer, at vejafgift er en af de mest effektive måder at omstille transportbranchen på.

Benny Nielsen er ikke den eneste chauffør, der er harm over de kommende afgifter. I brancheorganisationen DTL – Danske Vognmænd - har man haft gang i den store lommeregner for at finde frem til, hvad det koster branchen.

Her vurderer man, at det i 2028 vil koste over tre milliarder kroner om året. Samtidig lyder vurderingen, at el-lastbiler i 2030 vil udgøre cirka ti procent af transportarbejdet.

Branchen: Sæt skatten over på benzin og diesel i stedet

Men er det ikke fair, at I også skal betale for forureningen?

- Vognmændene er også indstillet på at betale. De har bare ikke lyst til at betale på den måde, der er foreslået, siger Erik Østergaard, administrerende direktør i DTL – Danske Vognmænd.

- Vi mener, det er en dyr måde for staten at indkræve skatter. Derfor har vi også sagt, at man i stedet skal sætte afgiften op på benzin og diesel, siger han og tilføjer, at det i sidste ende bliver forbrugerne, som betaler ekstraregningen.

Politiet har givet 150 lastbiler lov til at deltage i demonstrationen. (© DR)

Vognmand Peter Obel fra Kalundborg er enig. Han har også taget turen mod hovedstaden i sin lastbil.

Han siger, at en kranbil, der i princippet kan bruge lige så meget brændstof som en kørende lastbil, fordi den bruger brændstof, når den holder stille, men er i funktion. Men den slipper for at betale, fordi brændstofforbruget ikke sker på vejene.

- Afgiften rammer skævt. Den skal ligge på dieselolien, så den, der forurener, skal betale – og så det ikke kun skal betales ude på vejene, siger han.

Politiet har givet tilladelse til, at 150 lastbiler kan deltage i demonstrationen, som foregår på Børsgade.